Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 24 mars 2015

När utveckling går bakåt


Jag har i tidigare inlägg skrivit om dödsstraffet. Nu får jag ännu en gång anledning till det. I vanlig ordning är det USA som utmärker sig. Den här gången är det delstaten Utah som tar några steg tillbaka in i mörkret. P g a brist på dödsdrogen pentobarbital så har man beslutat tillåta arkebusering som avrättningsmetod. Jag stannar här.


Majoriteten av USA:s delstater tillämpar dödsstraff.

  Ingen lag för dödsstraff   Lagligt, men anses strida mot författningen   Har inte använts sedan 1976   I bruk sedan 1976


6 kommentarer:

  1. Läste om det precis i aftonbladet, nä då är dödsdrogen mer human...


    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man nu kan tala om humanitet i dessa sammanhang. En fin dag blir det här då solen strålar från en klarblå himmel.Hoppas att ni har det lika fint där uppe i Hälsingeriket.

      Radera
  2. Jag med! Jag stannar här...förresten, jag gillar inte att läsa nyheter , men förstår att det är viktigt att vara med och tittar/läser så lite som möjligt eftersom jag blir så påverkad av det negativa i dem.Inatt trodde att jag har det värre än andra, kunde inte sova och grät av bitterhet , oroade min man som säkert tycker jag är så hopplös...Men en sak ska du veta...detta du skriver tar bort min självömkan och hjälper mig att förstå hur illa andra människor har det.Detta dödande som bara människosläktet är bra på...konstigt nog , gör att jag vänder mina tankar som ser så löjliga ut nu på morgon kvisten.Hoppas du förstår mig rätt...ha en bra dag idag ,Karla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tror nog att jag förstår vad du menar. Det kan vara bra ibland att "se sig om" i världen och få ett nytt perspektiv på sin egen situation.

      Radera
  3. USA har aldrig lockat mig, men när jag läser sånt här blir jag ännu mindre sugen på att någonsin sätta min fot där. Man tror att de är ungefär som vi, men uppenbarligen inte alls. Det finns ju andra länder i världen som har väldigt medeltida metoder också, men på något sätt skrämmer det mig att världspolisstaten USA funkar på det här sättet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner på samma sätt för USA. Landet har aldrig lockat mig och lockar än mindre när företeelser som dessa kommer i dagen.

      Radera