Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 4 juli 2015

Bbb

Rubriken står så klart för Barnbarnsbad. Igår kom Erik och Alice med mamma Maria och Eriks kompis Melker på badbesök. Så befriande det är att se när barn leker och har roligt åt det där allra enklaste. Stoj, skratt, bullar, läsk och jordgubbar vid en pool på Getingstorp. Mycket mera svensk sommar kan det inte bli. Jo, så finns oxå de där irriterande bromsarna som bits och suger blod. Visste du förresten att det är honan som suger blod, hanen "dansar".

Alice ställde följande fråga till mig: "Heter det brons eller broms"?  "Det heter broms, M som i Mamma", svarade jag.Tänk så adekvata frågor barn ställer.

I morgon borde det oxå vara dags för D:s badpremiär.





Efter några timmars bad blev det lunch
i äppelträdets skugga.


10 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut!
    Snart får jag också barnbarnbesök! Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna besök ger alltid en extra krydda till tillvaron.

      Radera
  2. 24,7 grader - jo man tackar! Där hade t o m jag hoppat i:-)
    Barn tänker betydligt mera logiskt än vi vuxna tycker jag. Ett exempel:
    Min då 4-åriga bloggprinsessa sa: Det är många pengar. Som språkpolis svarade jag (men skämdes lite): Det heter "mycket pengar". Svar: Nej, det är många pengar. Jag kan räkna till fem enkronor.
    Oooooops, där fick jag;-)

    Svar: Maken och jag är duktiga på bilar och motorcyklar. Den här Citroën hade ingen beteckning, men vi visste att den var tillverkat före 2:a världskriget. Åsså googlade vi. Bilar och MC är en av våra intressen... trots att vi kör en Peugeot just nu. Men vi har haft ett antal Cittror också;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får tänka sig för i samtal med barnen. Annars kan man stå där med rumpan bar.
      Vi körde oxå franskt, Citroen C5, innan det blev Jeep Patriot.
      Trots att jag är uppväxt på bensinmack så är mitt motorintresse mycket begränsat.

      Radera
  3. Barnskratt, bad, boll, sol och sommar tillsammans med fika. är det bästa som finns. Det andas svensk sommar! Det är nästan så jag vill vara barn igen för några timmar! :)

    SvaraRadera
  4. Härligt! Svårt att uppfatta alla ord rätt. Hela uppväxten trodde jag att granntanten hette Gertrull. Såå besviken jag blev när jag förstod att hon hette Gertrud ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besvikelser kan onekligen vara av olika dignitet.

      Radera
  5. Barnbarnen uppskattar säkert jätte mycket poolen, så mycket glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om! Dom pratar redan om att komma tillbaka.

      Radera