Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 3 september 2015

Överraskande gåva


I veckan fick jag en överraskande försändelse med Posten. Det var min bloggvän Katarina som uppmärksammat att jag älskar surströmming. Hon ville därför förära mig med en burk från en privat inläggare uppe i Luleåtrakten.

Vilken lyx att få äta surströmming som inte finns att köpa ute i handeln. Det känns som att få ett förstklassigt årgångsvin som endast kan erhållas direkt från vinodlaren. Burken är t o m numrerad.


Exklusiv surströmming.


Från Skränmåsören i Luleå skärgård.



Burk nummer 116.

När ska då denna läckerhet avsmakas? Så snart som möjligt förstås. Jag vill helst äta i växthuset så väderleken får bestämma en del. Dessutom vill jag vara helt återställd från min förkylning som nu är inne i tredje veckan. Jag vill så klart vara i toppform när dylika läckerheter ska intagas.



  

14 kommentarer:

  1. Yummie, yummie! Här är jag riktigt avis måste jag säga! Det ska bli otroligt skoj att läsa ditt omdömme om den surströmmingen. Å du har helt rätt, den ska inmundigas när du är frisk. Hoppas att det sker snart, för det blir ju inte varmare ute. Å jag är inte helt säker på att D kommer att vara så förtjust i att låta dig äta delikatessen inomhus;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har du all rätt att vara avis.Jag lovar dig ett omdöme om denna .Både D och jag vill helst förlägga dessa högtidsstunder utomhus, så det blir säkert så. I växthuset eller på uteplatsen jämte glasverandan.

      Radera
  2. Det är alltid trevligt med oväntade presenter!! Blogglandia är verkligen outstanding! Hoppas verkligen att du frisknar till snart så du kan njuta av den jästa fisken. Tyvärr, kan jag inte få ner en bit av den, sedan jag testade för några år sedan. Tur att smaken är olika!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. I bästa fall kan det bli en utemåltid i helgen.
      Vackert så, att du ändå testat. Det gjorde oxå D några gånger, men det blev ingen fortsättning för henne heller. Hon brukar äta krabba när jag äter surströmming.

      Radera
  3. Men vad roligt! Underbart med bloggvänner! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt! Visst är det härligt med bloggvänner.

      Radera
  4. Något att se fram emot förstår jag, men jag har aldrig smakat själv. Blev inbjuden på provsmakning till en granne för snart 20 år sedan, men då skulle äldste grabben akut ut ur magen och det blev ambulans till sjukan istället. Sen blev det aldrig tal om någon surströmming igen... Men jag har å andra sidan inte vågat säga något heller.
    Hoppas att du snart kryar på dig. Envetna förkylningar tär verkligen på krafterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättare om man som jag är uppvuxen med surströmming. Det är inte många som provar som vuxna och sedan fastnar. Jag förstår att du alltid kommer att minnas den gången du skulle prova, med tanke på vad du i stället fick göra.
      Tack, jag känner mig otroligt seg och down efter tre veckors förkylning. Jag känner ändå att det går åt rätt håll.

      Radera
  5. Så kul och vilken härlig överraskning! Nu måste jag tillstå att jag är inte det minsta avundsjuk utn du får njuta helt och hållet av denna läckerhet(?) utan att jag kom att dregla det minsta. (Och ja, jag har provat, "been there, done that"...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en härlig överraskning. Bloggvärlden har mycket positivt att bjuda på.
      Du har ju provat, så du kan faktiskt uttala dig.De flesta uttalar sig efter att bara ha känt doften. Även det fullt begripligt i o f s.

      Radera
  6. Svar
    1. Jajamen, Tack!!!
      Nu är den på plats och den planeras att avnjutas idag, i växthuset.
      Det kommer rapport när jag provat läckerheten.

      Radera
  7. Vilken helt underbar överraskning och då tänker jag inte bara på burken utan din fina och omtänksamma bloggvän ;-) Hoppas du kommer i form snart så du kan avnjuta den exklusiva gåvan i växthuset. Du delar väl med dig till D ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en härlig överraskning. Jag känner mig mycket bättre idag så mycket talar för att det blir surströmming senare idag.
      D har tidigare provat några gånger med mig. Hon blev aldrig fast, men så är hon inte heller, som jag, uppvuxen med surströmming. Hon brukar äta krabba när jag äter surströmming så dessa två blir väl huvudingredienserna i dagens middag .

      Radera