Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 27 juli 2017

Utflykt


Det är inte ofta som D och jag gör utflykter tillsammans numera. Allt beroende på mina fysiska och andra svårigheter. Igår blev dock ett undantag då D lockat med mig till en plats i Värmland där det finns en stor handelsträdgård som fångat hennes intresse. Platsen heter Gisselbacka och är enligt min bedömning belägen "in the middle of nowhere". Handelsträdgården var STOR, men riktade sin försäljning mera till detaljhandeln än till privata. Det blev några inköp för D, men det här var inte riktigt hennes grej.
Här fanns ett antal växthus av denna storlek.


D funderar på kommande inköp.


På vägen till Gisselbacka så passerade vi bl. a. samhället Mullhyttan. Det var vår närmaste tätort när vi 2003-07 hade sommarställe vid Lilla Hemsjön. Det sommarställe som senare kom att leda oss till vårt Getingstorp. 

När vi körde genom byn så såg D en liten flicka som gick med en hund längs vägen. D utbrast plötsligt "det där är Osbornes syster". Osborne som vi hade med oss bak i Jeepen. Vi stannade och så fick bror och syster (Ella) hälsa på varandra. Vi visste sedan tidigare att en av Osbornes systrar hade sålts till en familj i Mullhyttan.


Lite avvaktande innan dom hälsade
på varandra.
Men, snart så lossnade det.
Senare passerade vi Åtorp, en charmig ort på gränsen mellan Örebro och Värmlands län. Där finns bl. a. en vacker stenbro över Letaälven.
Visst är stenbron vacker.
När vi skulle vända hemåt igen så sökte vi förstås nya vägar och passerade då bl. a. Björneborg, ett överraskande stort samhälle "in the middle of nowhere". Inte långt därefter hittade vi en härlig rastplats vid en liten sjö där vi kunde njuta av medhavt kaffe och smörgåsar.

Vi hittade en härlig fikaplats.

D har varit och känt på vattnet.

Osborne har som alltid koll på matte.

Hundburen fick bli fikabord till D.
Osbornes utflyktsvattenskål 
var så klart med


Efter fikat mellanlandade vi i Degerfors, känt bl. a. för sitt fotbollslag och fotbollsarenan Stora Valla.

Därefter bar det hemåt och väl hemkommen så kunde jag glädja mig åt en heldagsutflykt som innehållit lång mera än vad jag anade. Tack D!

5 kommentarer:

  1. Skönt att få komma ut lite, det var ett vackert fikaställe ni hittade. Så roligt att ni råkade på syrran!

    SvaraRadera
  2. Måste verkligen kännas jätteskönt att komma bort från vardagen på Getingstorp för några timmar, se lite "nya" vyer och oväntade upplevelser.
    Himla roligt att ni träffade på systern till Osborne! Fantastsikt egentligen, undrar om de kände av sitt släktskap när de hälsade på varandra, de gjorde de säkert :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt med lite nya intryck och f f a att kunna göra nåt tillsammans utanför vardagen. Vi väljer att tro att Osborne och Ella kände av sitt släktskap. Hoppas att det går bra för dig idag med hundomröstningen.

      Radera
  3. Det där skulle jag nog kalla för en "njutflykt" eller vad tycker du!!!? Det är inte jag som har uppfunnit det passande ordet utan en annan bloggkompis som heter Ditte;-)

    Måst säga att jag än en gång är impad över D som bara i förbifarten kände igen Ozzys syster. Snacka om skarpsynt och ett himla roligt sammanträffande:-) Att jag gillar Ozzys limegröna vattenskål behöver jag ju knappast nämna eller hur;-)

    Degerfors, den gamla hederliga bruksorten och fotbollsklubben som dessutom är Ralf Edströms moderklubb - WOW!!!

    Du kanske borde satsa på fler utflykter efter den succén;-)

    SvaraRadera