Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 20 augusti 2017

En av årets höjdpunkter

Igår var det så dags för en av årets höjdpunkter på Getingstorp. Dags att äta surströmming.  Vädrets makter stod oss bi så det var inga problem att ta sig ut till växthuset där denna måltid alltid avnjuts. 

Det blev Oskars surströmming i år och den får gott betyg av mig. D åt färska kräftor fiskade i Hjälmaren och där blev det toppbetyg. Det blev en på alla sätt lyckad afton.

Där borta bjuds det visst på läckerheter.

Välkommen!

Jag tar som vanligt sidoingången.


Inbjudande dukat av D .

Nu är det bara surströmmingen som fattas.

Där ligger de silverglänsande läckerheterna och
sprider sin omisskännliga doft.
Så nöjd jag är då surströmmingen och 
vederbörliga tillbehör finns på bordet.

Äntligen dags.

Sigge och Osborne var så klart med.

Det var en vacker afton på Getingstorp.


8 kommentarer:

  1. Allt ser så inbjudande och gott ut - utom....tja du kan nog gissa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, jag förstår precis vad du menar.

      Radera
  2. Dregel, dregel!!! MUMS:-) Som sagt jag får hålla mig till den 31 augusti, men tackar för "smakbiten". Åt du hela burken? Tror inte att D hade gått med på att ställa eventuella "rester" i kylskåpet. Men åt andra sidan har du ju Sigge. Katter äter väl fisk och surströmming är ju en av de godaste sorterna:-)

    PS. Såg att D för säkerhets skull serverade surströmmingen på en papperstallrik eller ser jag fel? Åsså blev det en vanlig potatis och ingen mandelpotatis - oooooops;-) Å i motsats till mig som äter delikatessen på mjukt tunnbröd (jag gör wraps) väljer du hårt tunnbröd. DS.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag åt inte hela burken och Sigge vill definitivt inte smaka. Resterande hamnade inte i kylskåpet utan kastades.

    PS Snygg papperstallrik är inte fel så det blev det. Jag tycker att det är helt ok med vanlig egenodlad potatis, det måste inte vara mandel. Jag äter inte surströmming som wraps. Däremot åt jag mjukt tunnbröd så länge som mammas hembakade fanns. Köpt mjukt tunnbröd gillar jag inte.

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en härlig premiär för er båda. Tydligen klarar D i alla fall av lukten så pass att hon kan sitta med och äta sitt.

    Förstår att Sigge inte ville ha. Någon måtta får det väl vara. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev e härlig afton. D har lärt sig stå ut med lukten eftersom hon vet att jag bara "måste" äta surströmming en gång om året. De e kärlek de.

      Sigge går helst undan, gillar inte lukten. Osborne däremot tycker lukten är ok.

      Radera
  5. Tur att man inte uppfunnit lukt genom datorn ännu ... ;) Men kräftorna ser goda ut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Luktdatorer känns inte som nåt att längta efter.

      Radera