Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 24 augusti 2017

Inga träd växer till himlen

Häromdagen skrev jag ett inlägg under rubriken växtkraft, men även om det mesta frodas här på Getingstorp så finns det oxå sånt som inte klarar av tillvaron här. 

Ett exempel på detta är mitt olivträd som jag fick när jag fyllde 60, för drygt 7 år sedan. Trots att det tagits väl om hand, fått komma in i garaget på vintrarna och fått en specialbyggd låda att växa i, så har det nu gjort sitt. Olivträd är uppenbarligen inget för våra breddgrader.

Som Grekgubbe så är det ändå med viss tillfredsställelse jag kan nedteckna  olivträdsägare i mitt CV.
Sin sista sommar har olivträdet
omgivits av indiankrasse.

10 kommentarer:

  1. Vet du, så där är det bara ibland. Det är himla tråkigt, särskilt när man fått i present vid ett speciellt tillfälle.

    Två val: antingen hamnar det i kompost och fliskvarnen för att skänka trädgården fortsatt glädje och därmed även er; eller så sparar du "pinnen" och planerar något som kan klättra upp i den.

    Jag fick när jag slutade mitt första jobb bomkruka med en knotig vinrankegren som det klängde en murgröna på. Jättefint!

    SvaraRadera
  2. Olivträdet har glatt mig i 7 år och dessutom värmde det extra när jag fick det som present. Jag menar, vad kan vara bättre till en Grekgubbe.

    Bra förslag du kommer med. Jag ska höra med D vad hon kan tänkas göra av "pinnen". Det vore ändå roligt att ha det kvar som ett kärt minne av min 60-årsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. D kan nog komma på något bra. Hon om någon!

      Radera
    2. Jag har nämnt din idé för henne och hon har nappat så det blir säkert nåt bra. Det får jag visa senare.

      Radera
    3. Absolut! Det kan du räkna med.

      Radera
  3. Tyvärr är det så att växten själv bestämmer var den vill växa eller inte. Synd om ditt olivträd, men det finns ju annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När växter och naturen "säger till", då ska vi människor lyssna.

      Radera
  4. Tycker riktigt synd om det stackars olivträdet som uppenbarligen inte var luttrat om man säger så. Som du säger dessa träd hör hemma på sydligare och betydligt varmare breddgrader. Emmas förslag var inte alls dumt. D kommer säker på nå't där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. D är igång och tänker då jag redan planterat idén hos henne. Det blir spännande att se vad det blir.

      Radera