Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 6 december 2017

Det var bättre förr, när Posten var Posten


Bildresultat för poste vs postnord
Posten vs Postnord.
Jag försöker alltid att hålla en positiv ton på min blogg vilket jag upplever bäst både för mig och mina besökare. Men, ibland går det bara inte och det finns  en trigger som tar priset. Triggern heter Postnord, en nog så viktig samhällsservice för oss medborgare. Nu är det dags igen. Jag har tidigare skrivit om Postnord, bl. a. härhär, här och här.  

Jag handlar oftast på internet. Både för att urvalet är stort och priserna gynnsamma, men inte minst för att  då oftast ingår frakt och  leverans hem till dörren. En nödvändighet för mig då jag är rörelsehindrad och själv vare sig kan åka runt i affärer eller hämta varorna på varudepåer eller utlämningsställen. Ibland köper jag frakten som en extra tjänst av ett fraktbolag och detta fungerar vanligtvis bra ända tills försändelsen passerat den svenska gränsen. Där tar Postnord oftast över transportansvaret och då är cirkusen igång.

Den transport jag köpt denna gång skulle levereras med vår lanbrevbäring igår. Detta hade jag överenskommit med Postnord Hemleveranser om vid telefonkontakt i fredags. När jag spårade paketet på Postnords hemsida kunde jag i förrgår läsa följande : "2017-12-04 09:20. Telefonaviserad, leverans av försändelsen kommer att ske enligt överenskommelse".  Alltså igår 2017-12-05.

Jag var hemma hela dagen igår, men ingen lantbrevbärare syntes till med mitt paket. När D vid 17-tiden gick ner till vår postlåda så fanns där gårdagens post vilket innebär att lantbrevbäraren varit nere vid postlådan, men uppenbarligen struntat i att åka upp till huset för att leverera mitt paket.

Jag spårade ånyo mitt paket på Postnords hemsida kl. 17. 30 och kunde till min förvåning läsa följande:
"2017-12-05 17.27 Hämtas hos PostNord, valt av mottagaren". 
Mottagaren är jag själv och jag hade beställt hemleverans just för att jag inte kan hämta själv. Jag undrar så klart vem som gjort denna notering på Postnords hemsida. Det måste rimligen vara någon som har tillstånd att göra noteringar där. Men, vem??? Allvarligt eftersom det är en ren lögn

Då valde jag att ringa till Postnord Hemleveranser där jag i fredags beställde leveransen. Jag hamnade i telefonkö strax före kl. 18.00 när handbollsmatchen Sverige - Tjeckien, 36-32, började. Bra av Sveriges damer att kunna vända matchen som dom började väldigt darrigt. 
Jag kom fram  kl. 20.30, strax innan CL-matchen Manchester United - CSKA Moskva, 2-1, började.  Bra av MUN att vända och åter en bra match av Lindelöf. Det kan behövas något trevligt att sprida tankarna på då tankar på enbart Postnord har en tendens att få min hjärna att koka. 

Vad fick jag då för svar när jag kom fram? Jo, att jag måste ringa ånyo idag för att boka ny hemleverans. 
Innan jag avslutade för igår skickade jag ett mycket bestämt och tydligt mejl till Postnords kundcenter i hopp om att det kanske skulle ta skruv. Inte konstigt att jag vaknade kl. 04.00 i morse med blandade känslor.

Fortsättning på gårdagens vedermödor: 


Igår kväll när jag ringde och blev varse att jag skulle behöva boka ny leveranstid så fick jag oxå ett telefonnummer dit jag skulle vända mig och få prata med någon ansvarig. Jag invände att det nog var fel ställe att ringa till då det var Postnords företagscenter, men jag provade i a f. Och visst var det fel ställe att ringa till med mina frågor, men det blev rätt ändå. Plötsligt fick jag numret till det ställe där min post lastas och körs ut från. Ett telefonnummer som jag flera gånger efterfrågat, men inte fått.

När jag ringde dit så visste dom vem jag var och vilken försändelse det gällde. Den hade ankommit nu på morgonen och dom skulle köra ut den till mig idag och oxå ringa och tala om när dom är på väg. Kan det vara så att mitt mejl igår kväll verkligen tog skruv? Viktigast är förstås att det löser sig och att jag i framtiden kan vända mig direkt till dom som lastar och kör ut.

Kl. 13.49 idag fick jag ett sms med en förfrågan hur jag hade upplevt leveransen av paketet som jag nyss fått.  Den frågan trodde jag aldrig att Postnord skulle ställa.  Så här mycket tid och kraft har jag dock inte råd att lägga på varje försändelse. Kan bara hoppas att det fungerar smidigare i framtiden. Men, slutet gott allting gott.

Har det då alltid varit så här med vår postgång? Nej, under de första åren vi bodde här så fungerade det utmärkt. Då var en av våra grannar i byn en av lantbrevbärarna och det var ett rent nöje att få post hemlevererad. Då kom posten dessutom på förmiddagen och inte som nu på sen eftermiddag. Det var bättre förr! När Posten var Posten. Innan Postnords inträde på marknaden.

Men, kanske har Postnord nu vaknat efter all svidande kritik och insett att det är vi medborgare som är deras kunder. Kunder som är nödvändiga för att ett företag ska överleva.

18 kommentarer:

  1. OMG!!! Det var definitivt bättre förr, det håller jag helt med dig om. Har även läst att det inte alls går bra för PostNord, föga förvånande med tanke på bland annat ditt inlägg.
    Tur att du till slut fick ditt paket och att telefonsamtalen inte ägde rum under matcherna, då hade din hjärna troligen exploderat;-) Såg delar av fotbollsmatchen och tyckte att VNL var riktigt bra. Så himla kul för honom som fick så mycket kritik i början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan fotboll vara en bra avkylare ibland.

      Radera
  2. När vi flyttade till vårt hus på landet så hade vi också lantbrevbärare, de kom och knackade på med leverans vid dörren. Vad vi njöt!

    Det var första året.

    Sedan var det liksom bara rakt ned ... Har också ringt och tjafsat om var i h-e är paketet? Det skulle ut i dag men ni har det inte nähä var är det då ...?

    Lite bättre blev det när uthämtningsstället blev i tobaksaffären i stället för i Märsta.

    Vissa saker var bättre förr, det håller jag med om, men troligen kostade det väl för mycket ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är för mycket? Och I förhållande till vad? Jag är inte alltid så övertygad om detta och liknande argument.
      Ha de gott!

      Radera
    2. Benägen att hålla med dig! Vem ska säga vad för mycket är!? För vissa är det normalt, för andra för lite medan för några ett överflöd. Behoven och önskningarna är helt olika.

      För de personer som i samhället har svårt att förflytta sig - som ni - så är det en nödvändighet medan för "vanliga" personer ses det som en lyx. De mer krävande ser det som en självklarhet. Man kan rätt lätt jämföra det med att parkera på en handikapplats. Den sista gruppen blinkar inte en extra gång över att ställa sig där, eller hur?!

      Radera
    3. Visst är det väl så att vi ser väldigt olika på saker beroende på vilken "grupp" vi tillhör. Apropå det här med parkeringsmoral, jag är glad att jag, även innan jag blev rörelsehindrad, aldrig parkerade på en handikapplats.

      Radera
  3. Så himla dåligt. Finns det någon svensk som inte är drabbad på något sätt??? Jag vet vem som var mamma till sammangåendet med den konkursmässiga posten i Danmark.... Det blev inte många rätt för hennes affärer!!!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här lät det då: ”Med samgåendet garanteras en god service samtidigt som posten tar ett steg ut i Europa”, hävdade Maud Olofsson.
      Den damen blev dyr för Sverige.

      Radera
  4. Posten är inte sig likt längre... Jag försöker att undvika så gott det går att få leverans med Postnord. Schenker är ett alternativ bara att det tar 5 dagar längre än DHL. Till DHL:s utlämningsställe har jag dock 6 km men som till Torsby en sträcka på 52 mil går det under ett dygn. Jag har ju dock bil och jag passerar förbi utlämningsställena nästan dagligen... Schenkers ligger ytterligare 1 km. Min far och mor gjorde över 30 år vardera på det Kungliga Postverket som far sa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ordning på din fars och mors tid. Så klart är det annat om man passerar utlämningsställena dagligen. Jag gnäller förstås för att jag inte kan det. Och när jag nu beställt och betalt för hemleverans så..............

      Radera
  5. Ursäkta min skarvning... 25 timmar och 39 minuter... DHL: http://nacka144.se/?p=5310

    SvaraRadera
    Svar
    1. För all del, nån timme hit eller dit verkar ju inte vara så viktigt i logistikbranschen.

      Radera
  6. Dags för ett nytt inlägg kanske trots att snön som vi hatar båda två håller på att knäcka oss;-) Men Spurs vann ju iaf stort igår, medan MU torskade idag. MC lär nog vinna Premier League om den inte inträffar ett mirakel. Å det trots att jag inte gillar Pep;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se när andan faller på för nya inlägg. Den där snön ja. Här har vi bara ett lätt pudertäcke idag.

      Bra att Spurs vann, men jag tror att dom är för ojämna för att på allvar kunna strida om PL-titeln. Jag såg MU - MC igår och det var klasskillnad på planen. Oxå bredvid där Mourinho allt mera framstår som en gnällspik. Starkt av Pep att lyckas få MC att spela "Barcelonafotboll" i PL

      Radera
  7. Skönt i alla fall att slutet blev gott, men ska alla behöva lägga ner så mycket tid på försändelser innan det blir bra? Då måste nog PostNord nyanställa en massa folk. Ingen ont som inte har något gott med sig! Haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir påfrestande att "strida" om varje försändelse. Jag tror att PostNord skulle må bra av att börja med att byta ut ledningen. Då kanske det oxå anställs rätt personer för att utföra jobbet där ute.

      Radera
  8. Svar: Såg delar av matchen mellan Man Utd och Man City idag. Håller (som vanligt) helt med dig om matchen. Mourinho skyller ju alltid på domaren, vilket han gjorde den här gången också. Å du har rätt! Trots att jag inte gillar Pep så fick han faktiskt spela sitt lag som Barcelona- så obrittiskt!!!

    Å vad sägs om Östersund- Arsenal??!!!! Helt otroligt!!! Så himla stort för ett Östersund som grundades ett år efter det att Wenger blev manager för Arsenal. Tror inte riktigt att Östersund kan skrälla en gång till, även om jag hoppas på det. Men engelsmännen kommer iaf att frysa den 11 februari uppe i Jämtland. Fotboll den här årstiden borde vara förbjudet om du frågar mig - omänskligt liksom. Men i det här fallet kan det ju faktiskt gynna "lilla" Östersund. F*n vad det laget har ställt till det! Helt UNDERBART:-)

    PS. Bara den lottningen borde vara värt ett inlägg!!! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara så tråkigt att skylla på domaren när man varit så klart underlägsna. Jag kan mera förstå det om det varit en tät match. Så blek Zlatan var, han blir nog aldrig nån dröminhoppare.
      Ja, det blev lite av drömmotstånd för Östersund. Visst är det galet att spela fotboll i Jämtland i mitten på februari, men bra ändå att Östersund inte i första hand vill flytta matchen till Friends eller nån annan arena för att tjäna pengar. Vi hoppas på ett arktiskt mottagande för Arsenal. Då kan vad som helst hända.

      Radera