Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 12 december 2017

Hoppingivande

I en värld som alltför ofta domineras av egoism, ondska och galenskap så kändes det befriande att igår titta på Svenska hjältar-galan.
Det inger hopp att möta vanliga människor som genom ett brinnande engagemang, utan egennytta, hjälper andra människor till ett bättre liv, en bättre framtid. Dessa hjältar som gjort och gör livsavgörande insatser och inte bara pratar om vad som borde göras. Där har vi alla något att lära.

Liksom Svenska hjältar så erbjuder lite snö
ljus i mörkret.


Hoppas att vår hallonhäck bär rikligt med bär nästa
sommar. Den gångna sommaren gav noll skörd.

14 kommentarer:

  1. Ja, ibland känner jag mig riktigt bedrövad över allt elände som sker i vår värld. Angrepp på vår demokrati, på media, på politiken, på alla lögner som sprids av det som kallas för alternativ media och som en del anammar som sanning. Men om man tittar sig omkring, lyssnar och läser finns det massor av goda krafter i vårt samhälle, människor som förtjänar att uppmärksammas, som inte har någon dold agenda annat än att de drivs av en tro att vi behöver varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuspunkterna finns där, om vi bara väljer att se dom.

      Radera
  2. Skriver inte mycket mer än att den Galan hade jag gärna sett liksom att jag hoppas på en härlig skörd av Hallon till sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solvarma hallon till frukostyoughurten hoppas jag på.

      Radera
  3. Såg inte galan, men läste några artiklar om hjältarna på nätet. Det finns verkligen hopp om mänskligheten, och jag skulle bli glad om medierna inte alltid förstorade upp nyheterna om negativa dåd, utan skrev fler spaltmeter om positiva händelser. Men som alltid - det negativa säljer fler lösnummer och annonser.

    PS. Hos dig på landet blir det faktiskt ljusare med snö, men som du vet är så inte fallet här;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det media som sätter dagordningen och anslår tonen i samhället, men vi kan ju välja att läsa vad vi vill. Men, jag påstår inte att det är lätt att undgå eländesbeskrivningarna.

      PS Det är ju skillnad på landet och storstan även i detta avseende

      Radera
  4. Det finns hopp om framtiden 👍 Jag tycker så mycket elände tynger oss dagligen genom radio, tv och tidningar så det är riktigt kul att det finns människor som kämpar med sånt här. Har tyvärr missat men ska titta till din play kanal. Dubbelt ljusare tillvara i ditt inlägg 😊

    SvaraRadera
  5. Hoppet om en ljus framtid får vi aldrig ge upp. Det kan man alltid bidra till genom att hålla det vid liv. Genom goda tankar, goda gärningar och positiva inlägg på bloggen förstås. Ibland hemfaller vi förstås till lite gnäll, men det kan jag ta så länge det inte är huvudspåret.

    SvaraRadera
  6. Det finns så mycket godhet i världen, men oftast är det ondskan som lyfts fram i media.
    Ibland är man också god , utan att tänka på det. När jag var i Sverige och stod i kö för bankomaten var det en man framför mej som glömde sina uttagna pengar i automaten, så jag ropade efter honom direkt. Då sa en dam bakom mej, tur att det finna ärliga människor också. För mej fanns ingen annan tanke än att pengarna tillhörde mannen. Först efter damens kommentar tänkte jag till och insåg att någon annan kanske skulle tagit dem, men det fanns inte ens i mina tankar.
    Önskar dej en trevlig Lucia1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, varför ska vi "gotta" oss i ondska och elände. Mannen i bankomatkön glömmer nog aldrig dig. Du räddade hans dag, ja kanske t o m hans jul. Dessutom fick du en måbrakänsla att bära med dig, för visst känns det bra när man får göra nåt sånt för en annan människa.
      Trevlig Lucia till dig oxå!

      Radera
  7. Jag tror att det finns många fler vardagshjältar än vi kan tänka oss. Tyvärr försvinner dom i mängden av elände som media envisas att lägga sitt krut på. Allt för mammon och många sålda ex av sin tidning!

    SvaraRadera
  8. Jag delar din uppfattning. Det kanske vore på sin plats med ett hjälteuppror, #hjältarfinns, oxå.

    SvaraRadera
  9. Visst finns det gott om dom egentligen, de där vardagshjältarna och det är ju en himla tur. Sedan måste jag säga att efter att ha bläddrat runt lite i bloggvärlden så verkar vi vara det enda stället där det inte finns någon snö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt med vardagshjältar. Här är heller inte mycket snö kvar och enligt prognosen så är en grön jul att vänta.

      Radera