Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 17 februari 2012

BYT BANK!!!





Idag är det du som kund som blir rånad

Nu när reporäntan ånyo sänkts så  fokuseras förstås debatten på de svenska bankerna som fortsätter att, inte bara tjäna pengar utan att sko sig på sina kunders bekostnad.
Jag har skrivit ett antal inlägg tidigare på banktemat. Då ofta om hur nöjd jag är efter att ha bytt bank från Nordea till Handelsbanken. Detta främst beroende på Nordeas obefintliga kundservice  och på den utomordentliga service jag får på mitt nuvarande bankkontor, Handelsbanken i Fjugesta.
En av de frågor som ständigt upprepas till svenska bankkunder är: har du någon gång bytt bank? Nästan alla svarar nej. Missnöjda är många, men inte byter man bank för det. Nej, det är värre än att svära i kyrkan. Så gör man bara inte.

Fortsätt då att bli blåsta. Dessutom blåsta med uselt bemötande. Jag blir antagligen lika luggad på pengar av min bank som de flesta andra men jag får i alla fall en utmärkt service och hjälp när jag så behöver. Detta resonemang säger det mesta om banksfären. Som kunder, normalkunder, är vi chanslösa. Bankernas vinstmarginaler är oförändrat höga och även när deras kostnader och avgifter minskar så ökar kundernas dito, eller blir i bästa fall oförändrade.

Jag är just nu i slutet av ett bankärende där jag hjälpt min mor att byta bank, från Nordea till Handelsbanken. Detta byte helt grundat på Nordeas ovilja/oförmåga att hjälpa en kund sedan  mer än 50 år ( Sundsvallsbanken-Nordbanken-Nordea). Med hjälp i detta avseende så menar jag inte ekonomisk hjälp utan hjälp för en åldrande människa att på ett bra och säkert sätt kunna sköta sin ekonomi med bistånd av en annan person.
Handelsbanken var som vanligt villiga till att ge den hjälp jag efterfrågade och när alla handlingar var undertecknade, bevittnade, signerade och insända till banken så lades nya konton upp i Handelsbanken. Nu återstod bara för Nordea att föra över pengarna till dessa konton i Handelsbanken i enlighet med de handlingar de fått sig tillsända. De nya kontona lades upp förra fredagen.

Jag ringde igår för att höra när pengarna är överförda och tillgängliga. Jag ringde förstås inte till Nordea eftersom dom har som policy att inte släppa fram sina kunder till de lokala kontoren. Allt ska gå via ett nationellt kundcenter. Jag fick alltså ringa Handelsbanken som i sin tur kontaktade Nordea och svaret jag fick var följande: avslut görs bara vissa dagar och pengarna skulle kunna ses på kontot igår eftermiddag eller senast idag . I går eftermiddag blev  inga pengar  synliga på kontot.
Nu har alltså mer än en vecka förflutit under vilken Nordea konfiskerat pengarna och undanhållit dessa från den rättmätige innehavaren. Här sitter jag och väntar och får nöja mig med det. Vänta till dess banken överför pengarna till dess rättmätige ägare.
Idag på eftermiddagen så blev 1/3 av pengarna överförda till nytt konto i Handelsbanken. På frågan om var resterande 2/3 är så uppges att just på det kontot så väntas en pensionsinbetalning idag och därför kvarhålls behållningen på det kontot i sin helhet till dess pensionsbetalningen gått in. Överföring kan  därför ske tidigast på måndag. På fråga om vad jag kan göra åt detta så är svaret: Inget. Jag får helt enkelt nöja mig med att pengarna är konfiskerade i 11 dagar.

Jag är inte den som viker ner mig när jag har uppenbart rätt i en fråga men samtidigt har jag sedan lång tid bestämt att inte lägga energi på uppenbara stolligheter. Det finns  galenskap i samhället som man bara står förstummad inför. Att försöka få Nordea att verka i en kunds ( nu f. d. kund ) anda är uppenbarligen en av dessa galenskaper.

Jag har försökt förstå varför Nordea inte klarar av det mest elementära jag önskar som kund och kommit fram till följande slutsats:
-Jag ska väl först säga att jag tror inte att Nordea medvetet vill jävlas med sina kunder.
-Nej, det avgörande skälet till att detta händer i Nordea men t ex inte skulle hända i Handelsbanken är att allt centraliserats i Nordea vilket innebär att vissa bankärenden bara utförs på vissa dagar. Som t ex nu när ett kund- och kontoavslut ska göras. Som kund för jag då bara vänta till "rätt dag" för banken.
Den avgörande skillnaden är att i t ex Handelsbanken så utförs mina ärenden av det lokala kontoret så där görs en åtgärd när jag som kund önskar det,  inte när det passar banken.

Vad kan jag då göra? Ja, jag har i alla fall gjort vad många andra missnöjda bankkunder inte gör, nämligen bytt bank och dessutom hjälpt min mor att göra detsamma. Utöver det så kan jag bara uppmana dig som är missnöjd bankkund: BYT BANK!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar