Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 19 september 2014

Ännu en käftsmäll för Friends Arena


Sorry Friends, det bidde inget.

.
Jag har i ett tidigare inlägg riktat kritik mot turerna kring skryt- och katastrofbygget Friends Arena. Nu ges ytterligare anledning att kritisera detta misslyckande. Sverige och Friends Arena finns inte bland de 13 länder/arenor som får vara med att arrangera Fotbolls-EM 2020. Nitton länder sökte och Sverige med nybyggda Friends Arena återfinns bland de sex  som valdes bort. Pinsamt, men förstås också en påminnelse om att det finns så mycket annat än det sportsliga som styr var arrangemang slutligen hamnar. Fotbollsvärlden är rutten.
Det är kanske också dags att se över hur arenan saluförs. "Friends Arena - De stora ögonblickens arena" låter lite dumdrygt i skenet av dagens debacle. Är den ens värd att benämnas  "Sveriges nya nationalarena".

6 kommentarer:

  1. Vi här i Sverige måste vara världsmästare på att bygga nya skrytarenor utan att ett OS eller annat evenemang tvingat fram det. Suck! Som man bäddar får man ligga om man inte mutar Blatter och gänget förstås!

    SvaraRadera
  2. Mitt förlag skrev om Friends när bygget var på plneringsstadiet och såg fantastikt ut... på ritningarna alltså. Friends är inte bara ful, felkonstruerad ( gräsmattan håller ju inte ens för en match i Allsvenskan) och totalt gräsligt inuti som utanpå.
    Akustiken är också bedrövligt och hur man än gör är det korsdrag på den fula läktaren. Spelarna på plan hör inte ens publikens jubel.
    Å infrastrukturen runt arenan är en total katastrof.
    Å japp, jag var där...

    SvaraRadera
  3. Då sitter jag alltså här på vischan i Närke och har helt rätt. Tråkigt, men ibland blir det bara fel. Vad kan man då göra ? Tänka om? Göra nytt? Frågan är om de här gubbarna förstår vad dom gör och vad det leder till, förutom egen ekonomisk vinning. För det är väl ändå gubbar som ställer till eländet.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte besökt arenan, och efter beskrivningen från BP kan jag nog låta bli det...

    SvaraRadera
  5. Ja, hon bekräftar verkligen det elände som media beskriver.

    SvaraRadera