Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 1 juni 2012

Bluffen














Det är uppebarligen inte bara i krig och kärlek som allt är tillåtet. När jag läser om Mediamarkts metoder för att ge sken av en lyckad svensk etablering så förstår jag att allt  är tillåtet även i affärsvärlden. Mediamarkt startade sin etablering i Sverige med en våldsam offensiv. Ja, rent av besvärande och stötande tyckte jag då. Under en lång tid så kunde vår lokaltidning Nerikes Allehanda misstas för en annonsbilaga från Mediamarkt i samband med att de i maj 2010 öppnade butik i Mariebergs köpcentrum utanför Örebro. Hela tidningen var under lång tid en mix av annonser, annonsblad, annonsbilagor från Mediamarkt och det normala nyhetsflödet. Mig lockade dom inte med denna offensiv. Tvärtom, jag har aldrig handlat på Mediamarkt. Kanske har flera följt mitt exempel eftersom Mediamarkts etablering i Sverige är en flopp, hittills med en förlust på 1,2 miljarder.
Lika osmakligt är det att den erkända revisionsfirman KPMG deltar i denna mörkläggning.