Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 29 december 2012

Filmkvällar

Mitt filmtittande går i vågor. Detta gjorde att det blev filmkväll både fredag och lördag denna vecka. Fredagskvällen ägnades åt " The flowers of war ".  En kinesisk film som aldrig hittat till de svenska biograferna. Den utspelar sig 1937 under  det andra kinesisk-japanska kriget ( 1937-1945). Filmen utspelar sig alltså i krigstid men är ändå ingen krigsfilm. Snarare ett drama där jag effektivt medvetandegörs om japanernas vedevärdiga grymheter mot civilbefolkningen utan att behöva se våldet i bild. En både grym och vacker film.
the flowers of war

Lördagskvällen avslutades med filmen " The magic of Belle Isle". En bitterljuv historia som var riktig
mysig att avsluta lördagen med. En utpräglad feelgoodfilm där några kantstötta individer hittar kraft hos varandra och därmed tillbaka till livet.

The Magic of Belle Isle omslag



Reklam, ett gissel

Om ett halvår möts jag av D:s prunkande pelargoner  vid postlådan.
När D igår tog in posten så var det ingen post. Nej, bara reklam. Inte ens den futtigaste lilla räkning, brev eller kort. Detta är tyvärr en vanlig postskörd de flesta dagar. Pappersreklam en masse. Gårdagens avsändare var;

  • "Uppslaget"
  • Posten
  • Coop Konsum
  • Ica Maxi
  • Coop Forum
  • Jula
  • Hemmabutikerna
  • ÖB
  • Elgiganten
  • Jysk
  • ELON
  • Media Markt
  • Bonniers bokklubb
  • Willys
Försändelserna var i de mest skiftande format, papperskvalitet och mellan 2 - 16 sidor.

Jag njuter ju  av mina turer med elmoppen till postlådan ( mars-oktober) men störs oxå av all denna pappersreklam. Störningen får dock stå tillbaka för njutningen av att möta en bild som ovan. Att jag över huvud taget låter mig störas beror förstås på att jag dagligen överöses av reklam i alla sammanhang. På TV, i datorn etc. Jag får väl ändå se mig som relativt förskonad eftersom jag lever mitt liv i en så begränsad miljö och undgår tätortens reklamutbud. Geografiskt begränsad miljö men för övrigt enbart berikande.

Vad gör jag då med all pappersreklam? Jo, jag slänger den i soptunnan eller så åker den med till det månatliga besöket på Återvinningscentralen då den mesta pappersreklam inte ens duger att elda med.

Huruvida pappersreklam ska ses som miljöfarlig eller ej  beror på vem jag väljer att lyssna till och tro på.  Miljöfarlig. Inte miljöfarlig.