Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 17 december 2010

Det är enkelt att mista en kund

Julklappstider innebär ofta en hel del funderande på vad man ska ge till X, till Y, till Z. Ja, det är inte helt enkelt. Idag hade vi bestämt oss för att ge en weekendvistelse på ett bra hotell på en spännande ort till några av våra kära. Jag ringer de två stora hotellen på den tänkta orten. Jag har bestämt mig för något av deras paket. På det första hotellet är prio 1 att få kontrollsiffrorna på mitt betalkort. Jag kan inte boka paket utan att priset/summan anges på presentkortet. Priset kan ju förändras över tid anges som skäl. Då kan jag lika gärna ge pengar och det vill jag inte kontrar jag med. Jag vill ge en personlig julklapp med tanke bakom. Jag vill att paketets namn, t ex Gourmetweekend, inte priset står på presentkortet men se det går inte. Vad gör jag då? Jo, tackar för mig och ringer konkurrenten på orten.

Hos konkurrenten får jag ett helt annat bemötande. Här lyssnar dom till mina önskemål som kund:
- Självklart skriver vi weekendpaketets namn, utan prisangivelse, på presentkortet och skickar det till dig i helgen med en faktura i brevet. Sedan är ni välkomna att boka en weekend som passar.
Jag får sedan en detaljrik beskrivning av paketets innehåll, en beskrivning än mera lockande än vad som framgår av hemsidan. Vad gör jag då? Jo, jag beställer weekendpaketet.

Så enkelt kan det vara att mista / få en kund.

Undrar du varför jag inte nämner orten eller hotellen?
Jo, jag vill inte avslöja julklappen, men jag kanske återkommer efter helgerna med ett avslöjande.