Posten vs Postnord. |
Jag handlar oftast på internet. Både för att urvalet är stort och priserna gynnsamma, men inte minst för att då oftast ingår frakt och leverans hem till dörren. En nödvändighet för mig då jag är rörelsehindrad och själv vare sig kan åka runt i affärer eller hämta varorna på varudepåer eller utlämningsställen. Ibland köper jag frakten som en extra tjänst av ett fraktbolag och detta fungerar vanligtvis bra ända tills försändelsen passerat den svenska gränsen. Där tar Postnord oftast över transportansvaret och då är cirkusen igång.
Den transport jag köpt denna gång skulle levereras med vår lanbrevbäring igår. Detta hade jag överenskommit med Postnord Hemleveranser om vid telefonkontakt i fredags. När jag spårade paketet på Postnords hemsida kunde jag i förrgår läsa följande : "2017-12-04 09:20. Telefonaviserad, leverans av försändelsen kommer att ske enligt överenskommelse". Alltså igår 2017-12-05.
Jag var hemma hela dagen igår, men ingen lantbrevbärare syntes till med mitt paket. När D vid 17-tiden gick ner till vår postlåda så fanns där gårdagens post vilket innebär att lantbrevbäraren varit nere vid postlådan, men uppenbarligen struntat i att åka upp till huset för att leverera mitt paket.
Jag spårade ånyo mitt paket på Postnords hemsida kl. 17. 30 och kunde till min förvåning läsa följande:
"2017-12-05 17.27 Hämtas hos PostNord, valt av mottagaren".
Mottagaren är jag själv och jag hade beställt hemleverans just för att jag inte kan hämta själv. Jag undrar så klart vem som gjort denna notering på Postnords hemsida. Det måste rimligen vara någon som har tillstånd att göra noteringar där. Men, vem??? Allvarligt eftersom det är en ren lögn
Då valde jag att ringa till Postnord Hemleveranser där jag i fredags beställde leveransen. Jag hamnade i telefonkö strax före kl. 18.00 när handbollsmatchen Sverige - Tjeckien, 36-32, började. Bra av Sveriges damer att kunna vända matchen som dom började väldigt darrigt.
Då valde jag att ringa till Postnord Hemleveranser där jag i fredags beställde leveransen. Jag hamnade i telefonkö strax före kl. 18.00 när handbollsmatchen Sverige - Tjeckien, 36-32, började. Bra av Sveriges damer att kunna vända matchen som dom började väldigt darrigt.
Jag kom fram kl. 20.30, strax innan CL-matchen Manchester United - CSKA Moskva, 2-1, började. Bra av MUN att vända och åter en bra match av Lindelöf. Det kan behövas något trevligt att sprida tankarna på då tankar på enbart Postnord har en tendens att få min hjärna att koka.
Vad fick jag då för svar när jag kom fram? Jo, att jag måste ringa ånyo idag för att boka ny hemleverans.
Innan jag avslutade för igår skickade jag ett mycket bestämt och tydligt mejl till Postnords kundcenter i hopp om att det kanske skulle ta skruv. Inte konstigt att jag vaknade kl. 04.00 i morse med blandade känslor.
Fortsättning på gårdagens vedermödor:
Igår kväll när jag ringde och blev varse att jag skulle behöva boka ny leveranstid så fick jag oxå ett telefonnummer dit jag skulle vända mig och få prata med någon ansvarig. Jag invände att det nog var fel ställe att ringa till då det var Postnords företagscenter, men jag provade i a f. Och visst var det fel ställe att ringa till med mina frågor, men det blev rätt ändå. Plötsligt fick jag numret till det ställe där min post lastas och körs ut från. Ett telefonnummer som jag flera gånger efterfrågat, men inte fått.
När jag ringde dit så visste dom vem jag var och vilken försändelse det gällde. Den hade ankommit nu på morgonen och dom skulle köra ut den till mig idag och oxå ringa och tala om när dom är på väg. Kan det vara så att mitt mejl igår kväll verkligen tog skruv? Viktigast är förstås att det löser sig och att jag i framtiden kan vända mig direkt till dom som lastar och kör ut.
Kl. 13.49 idag fick jag ett sms med en förfrågan hur jag hade upplevt leveransen av paketet som jag nyss fått. Den frågan trodde jag aldrig att Postnord skulle ställa. Så här mycket tid och kraft har jag dock inte råd att lägga på varje försändelse. Kan bara hoppas att det fungerar smidigare i framtiden. Men, slutet gott allting gott.
Har det då alltid varit så här med vår postgång? Nej, under de första åren vi bodde här så fungerade det utmärkt. Då var en av våra grannar i byn en av lantbrevbärarna och det var ett rent nöje att få post hemlevererad. Då kom posten dessutom på förmiddagen och inte som nu på sen eftermiddag. Det var bättre förr! När Posten var Posten. Innan Postnords inträde på marknaden.
Men, kanske har Postnord nu vaknat efter all svidande kritik och insett att det är vi medborgare som är deras kunder. Kunder som är nödvändiga för att ett företag ska överleva.
Men, kanske har Postnord nu vaknat efter all svidande kritik och insett att det är vi medborgare som är deras kunder. Kunder som är nödvändiga för att ett företag ska överleva.