Här vill jag hämta min post. |
Jag har några gånger tidigare (bl. a. 2008 - 2010 - 2011 ) bloggat om posthanteringen och hur den blivit allt sämre. Nu har ännu en aktör uppenbarat sig på postmarknaden. Postnord heter det företag som i TV-reklam stoltserar med hur elegant och snabbt de t o m med helikopter levererar min post direkt hem på min gräsmatta. Jag förstår förstås att detta är en metafor med vilken man vill övertyga oss postkunder om att vi alltid kan räkna med den bästa service. Men, vad hjälper detta när de glömt bort hur man levererar post på det gamla hederliga sättet, direkt i postlådan.
Jag handlar ofta via internet, t ex böcker och apoteksvaror. Eftersom jag är rörelsehindrad så är det en stor fördel då dessa företag skickar brev som normalt delas ut direkt. Så har fallet varit hittills i alla fall. Med denna gamla hederliga postutdelning så har jag själv kunnat ta elmoppen ner till postlådan och hämta mina försändelser. För att hämta försändelserna på utlämningsstället i Fjugesta, 12 km bort, så behöver jag däremot hjälp.
Jag har den sistlidna veckan väntat på fyra försändelser, men varje gång fått ett sms där det står att brevet inte kan delas ut utan finns för avhämtning hos Fjugesta Järn & Färg .
Varför kan inte försändelsen delas ut då den med stor marginal ryms i postlådan? Är det månne en ny policy från Postnord och vad syftar denna i så fall till? Ja, vad vet jag, någon måste ändå ha bestämt sig för en nyordning.
Just nu har jag en intensiv mailkommunikation med Postnord i ärendet och detta är uppenbarligen ingen enkel fråga att lösa. Jag har fått åtminstone fyra olika svar som innehåller allt från "den mänskliga faktorn" till att mitt lokala brevbärarkontor ska kontakta mig för att lösa problemet. Där står jag just nu och mina postförsändelser blir allt flera och tar allt större plats på utlämningsstället.