Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 9 januari 2013

Reklam i TV

Var det bättre förr?


Jag tittade igår kväll på del 2 av dokumentären om den motsägelsefulla kapitalisten Jan Stenbeck.  Detta program handlade om mediemogulen Stenbeck och om hur han helt ritade om TV-mediekartan i Sverige.
Att titta på en dokumentär som denna tycker jag är högklassig underhållning späckad med samhällskunskap. Samtidigt som jag får en inblick i hur det går till när de stora besluten tas och hur avgörande nätverksarbete / goda kontakter är så får jag gång på gång le i mjugg åt affärsekvilibristen Jan Stenbecks affärsstrategier. Han snurrade gång på gång upp sina moståndare på läktaren och lyckades påfallande ofta gå vinnande ur sina affärsuppgörelser.
Det intressantaste med att Sverige  fick reklam-TV tycker jag var att Stenbeck ordnade detta genom samarbete med den Socialdemokratiska regeringen. Därtill förstås oxå tvingad av det faktum att  samarbete med Wallenberg- eller Bonniersfären var uteslutet. När S-regeringen 1991 slutgiltigt bestämde sig för att ta bort reklamförbudet i TV så valde man dessutom TV 3 före TV 4. Det valet motiverades på följande sätt: "Helheten blir intressantare i och med att TV 3 har en mera distinkt karaktär".  Ett uttalande som kommer rätt högt på topplistan över politiska floskler.När jag hörde dessa ord log jag inte bara i mjugg, jag snarast vek mig av skratt.
Att sedan TV4 ändå fick liscensen berodde på att Stenbeck tog tillbaka sin ansökan då han / TV 3 fick köpa 30% av aktierna i TV 4 för 10 miljoner kronor. Stenbeck sålde sedermera dessa för c:a 1 miljard kronor. Snacka om bra affär. Det är inte ofta man sätter en 100-oddsare.

Han lyckades även snurra upp SVT ordentligt då TV 3 1987 "snodde" rättigheterna till ishockey-VM, ett VM som Sverige sedermera vann. Dessutom så lyckade Stenbeck med konststycket att få SVT att stå för alla produktionskostnader. Genom att först snuva SVT på sändningsrättigheterna och sedan låta SVT vara med och "dela på kakan" och få sända matcherna med 15 minuters fördröjning så "räddade" han dessutom ishockey-VM åt det ishockeyintresserade Sverige.

Det synes som att Jan Stenbeck hade oerhört roligt när han gjorde affärer vilket förstås var en viktig del i framgången. En framgångssaga som dock fick ett abrupt slut då Stenbeck dog 2002 endast 60 år gammal. Det slutliga fallet avhandlas i del 3 av dokumentären som sänds  nu på torsdag.