Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 17 maj 2022

72


Idag är det tre och en halv månad sedan mitt senaste inlägg. Trots att jag saknat bloggandet så har jag inte kommit mig för att skriva. Vad beror då detta på?  Ja, min egen tillvaro har ju förändrats påtagligt sedan 2 år tillbaka och allas vår tillvaro, världen, har än påtagligare förändrats sedan bara knappt tre månader tillbaka och i kölvattnet av dessa förändringar ligger väl förklaringen till att mitt bloggande gått på sparlåga.


Utsikt från mitt fönster idag. Grönska och
blå himmel, så vill jag alltid minnas  17 maj.

Men idag den syttende mai, min födelsedag, så kan det väl passa att jag i vart fall ger ifrån mig ett livstecken.

Undrar du hur jag firar min 72-årsdag?  Jag firar inte alls. När jag fortfarande bodde kvar hemma på Getingstorp så brukade D och jag alltid äta årets första grekiska sallad med vederbörliga tillbehör,  i växthuset just den 17 maj. 

I år har vi redan ätit årets första grekiska sallad. Det gjorde vi när D senast besökte mig här på Sirishof så vi har firat i förskott i år. Helt enligt plan.












                                                                                                 




8 kommentarer:

  1. Stort, stort GRATTIS till din födelsedag. Är tacksam för ditt livstecken, för då slipper jag skriva ett grattis-mejl som jag hade tänkt göra.
    Att inte fira födelsedagar är rätt så "normalt" för mig också. Jag menar, det är inte kul att fira en födelsedag som man inte kommer att "dubblera". Vad jag menar är - 40, okej, 80 kanske man klarar ändå. 50, 60 och 70 - nej knappast att man håller sig på benen till 100, 120 eller 140;-)
    Du är inte den enda som lagt bloggandet åt sidan. Emma verkar också ha kastat in handduken. Himla synd tycker jag. Just på grund av det är så mycket misär inte så långt ifrån oss, men jag vill ändå vara lite rolig (eller konstig) i mina inlägg. Annars skulle man ju deppa ihop totalt. Undviker även dagliga "uppdateringar" om kriget i Ukraina. Som sagt alldeles för deppigt. Och jag kan ju inte påverka läget.
    Så det vore inte heller så dumt om du återupptog bloggandet. Jag menar avgörandes i PL, EM för damer, VM i friidrott och VM i fotboll för herrar. Mycket att skriva om och ha åsikter om kanske.
    Kul med ett livstecken! Hoppas det inte dröjer tre och en halv månader till nästa inlägg;-)

    SvaraRadera
  2. Hallå där! Tack så mycket! Så roligt att ha dig "på tråden" igen. Det här med ålder ska man inte fördjupa sig i. Trots min situation så har jag svårt att känna mig gammal. Förutom på Valborg i år då jag kom på att det var 50 år sedan jag 1972 firade min första Valborg som student i Uppsala. De va tider de. Och vilket firande sen.
    Jag har noterat att några gamla bloggvänner lagt bloggandet på hyllan, men du håller ff fanan högt. Bra jobbat!
    Mycken Idrott följer jag fortfarande och har glatt mig senaste veckan åt att Degerfors sprattlat till med två trepoängare i Allsvenskan.
    Jag återkommer säkert, men när är mera osäkert. En riktigt skön sommar önskar jag dig!

    SvaraRadera
  3. Hej Steve. Roligt att du skriver lite på bloggen. Själv kan jag sakna bloggandet men jag har nog lämnat det. Mvh Katarina,, Fd Kattas Betraktelser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så roligt med ett livstecken från dig. Hoppas att allt är bra med dig. Var sak har sin tid som man säger och det intensiva bloggandets tid synes vara över för oss båda. Ha de gott!
      PS Ja glömmer aldrig din surströmming.

      Radera
  4. Hej Steve, Jag fick anledning att titta in på din fina blogg igen när jag fick en kommentar på min blogg där du tidigare kommenterat. Det var länge sedan vi hade kontakt men jag minns så väl alla dina fina, kunniga och välskrivna kommentarer du skrev i min blogg när jag var som mest aktiv att skriva.

    Jag ser/läser att ditt liv har förändrats efter att du har flyttat. Men jag läser också att du har fått en trivsam lägenhet och att du trots allt tycker att du har fått det bra efter omständigheterna. Jag förstår så innerligt att du saknar ditt fina hem men även att du får dagliga bilder och påminnelser om densamma som kanske gör att du fortfarande deltar i vad som händer på gården.

    Jag ska åter försöka följa din blogg och hoppas så mycket att du kan fortsätta njuta av allt som du tycker om och gläds åt. Jag önskar dig allt gott och vill skicka dig en varm digital kram. Varma hälsningar Anita (Smulan) i Näsåker.
    https://smulansblog.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där!
      Roligt att du tittar in. .Jag är inte längre så aktiv på min blogg, mest beroende på att det händer så mycket mindre i min tillvaro så nu kan det bli nåt enstaka inlägg när andan faller på. När det händer härnäst står skrivet i stjärnorna.
      Idag kommer D till mig och då ska vi fira första Advent med glögg och vederbörliga tillbehör.
      Ha de gott och digital varm kram tillbaka!

      Radera
  5. Ja då var 1:a advent avklarad, jag hoppas du har det lika bra. Kanske du käkar pepparkakor eller smockar i dig någon skinkmacka... kanske fotbollen också hägrar... Idag har vi plus grader och fått ett trevligt svar från röntgen (gjorde en saltomortal o förvilligt) hövve och kotor är ok, men har värk och det stör sömncykeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag tittar in på bloggen så är snart hela helgpaketet avklarat. Pepparkakor blev det, men inte skinkmackor för en vegetarian. Fotbolls-VM följde jag förstås. Vintern är förrädisk och orsakar nog mången skada. Riskfritt för mig dock som inte går ut under vinterhalvåret. Hoppas värken ger med sig och sömncykeln rätar till sig. God fortsättning på 2023!

      Radera