Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 30 september 2014

Avreglering



På ett antal områden har det skett en avreglering av marknaden under senare år. Några exempel är tågtrafiken, taxitrafiken, apoteken och bilprovningen. Debattens vågor har ofta gått höga och inte minst utifrån ideologiska förtecken. Somligt har blivit bättre, men somligt har också blivit sämre. Som det brukar bli med andra ord. Förändringar sätter sig ju inte efter en natt så det bör väl få gå en längre tid innan slutbetyg ges.

Jag väljer i detta inlägg att skriva om nåt som jag tycker blivit bättre, i vart fall ur ett kundperspektiv. Ett perspektiv som aldrig kan bortses från i affärsverksamheter.
Efter avregleringen av Bilprovningen så finns sedan 2010 flera aktörer att välja mellan. Inte så tokigt visar det sig. Den gamla Bilprovningen hade fastnat i sina invanda mönster och tappat bort sitt kondfokus. Det tyckte i a f jag.
 
När jag själv, efter min stroke, ff kunde åka iväg och besiktiga bilen så tyckte jag att det var besvärligt att dirigeras än hit, än dit av personal som stod och pekade med hela handen. Ett blogginlägg blev det  om bristande service då de vid mitt besök 2010 bara satt upp en lapp på dörren om att de p g a personalbrist inte kunde hålla tiderna. Vad hjälpte då att jag bokat min tid 3 månader tidigare.
 
Numera är det D som sköter bilbesiktningsbesöken med  Jeepen. Hon provade i år en ny aktör och berättade härförleden om sitt besök hos Carspect i Marieberg som var ett under av smidighet och kundbemötande.  När hon anlände togs hon emot av personal som bjöd henne att sitta ner med en kopp kaffe och nåt läsbart medan personalen tog hand om bilen och skötte hela besiktningsförfarandet. När bilen var godkänd och klar så var det bara att åka hem igen.

 Jag har sedan träffat flera som nu övergett Bilprovningen till förmån för andra aktörer.