Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 3 december 2016

Det var bättre förr

Bildresultat för fotboll
Visst är det roligt med fotboll. 
Ja, spelet på planen.

Jag är mycket intresserad av fotboll och följer såväl Allsvenskan som andra ligor världen över. Det är alltså spelet som fängslar mig. Därför känns det så innerligt tråkigt att fotbollen så ofta handlar om nåt helt annat. Om makt, även här hemma i Sverige.

AIK är inte mitt favoritlag; Jag som norrlänning håller på GIF Sundsvall och Östersunds FK som ser till att hålla Norrlandsfönstret öppet. Vad som händer med AIK, det berör mig föga, men eftersom AIK är ett av huvudstadslagen och har Friends Arena som hemmaplan så är det svårt att undgå vad som händer i den klubben. Nu har återigen en maktstrid blossat upp. Till gagn för vad?

Vid såna tillfällen kommer tanken; Det var bättre förr. Jag kommer ihåg de klubbar jag spelade för; Ådalslidens SK med hemmaplan Lissvallen, Remsle UIF med hemmaplan Remslevallen och Undroms IF med hemmaplan Bohedsvallen. Där och då gällde det att vi höll samman och hjälptes åt så att matchstället var tvättat, gräset klippt och planen kritad inför match. 

Jo då, jag är medveten om att jag pratar om fotboll på helt olika nivåer och i helt skilda tidsåldrar, men ändå.

8 kommentarer:

  1. Tack för den länken! Följer inte AIK alls, bortsett från 17-årig Isaak och "budgivningen" om vilket lag som ska få betala hudlösa pengar för guldklimpen...

    Jo, det var bättre förr! Å i damfotbollen var det inga pengar involverade alls. Å japp, vi turades också om att tvätta matchställen. Skilda världar helt enkelt!

    PS. Minns en gång när det var min tur att tvätta matchställen. På den tiden hade tvättstugan inga lås och vem som helst kunde komma in. Å det är precis det som hände. När jag skulle plocka ut allt ur torkskåpet så gapade det tomt. Gissa vem som fick betala en uppsättning med nya matchställ... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snacka om outplånligt minne från fotbollskarriären. Surt förstås att få pynta ett nytt matchställ till laget, men ett kärt minne så här långt efteråt kan jag tänka.

      Radera
  2. Jag var mycket intresserad av fotboll, men det har falnat lite med åren. Det har fått inflation i antal matcher. Lite av överflödets förbannelse.. Dessutom dessa förbannade huliganer som ställer till det på arenorna.
    Gubben min har däremot ett oförminskat intresse...
    AIK - är och har aldrig varit en favorit, hemma på vår gata i stan! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju handbollen oxå har jag förstått så nåt får så klart stå tillbaka.Visst har alla huliganer förstört mycket av tjusningen med fotboll, liksom våldsverkare i samhället över huvud taget.
      Förstår mycket väl att AIK inte står högt i kurs hemma på er gata. Där gäller väl blåvitt kan jag tro.

      Radera
  3. Av någon anledning har jag aldrig riktigt följt fotbollsallsvenskan och är följaktligen rätt dåligt insatt. Det k a n kanske bero på att det aldrig varit något "närlag" som nått speciellt högt. Vi har liksom mer hållit oss några divisioner under och framför allt på damsidan med tillhörande matchställstvätt och kiosktider att hålla ordning på. Men kul har vi haft, vi som stod på sidan och hejade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är väl så det ska vara. Ja, att dom har kul dom som står på sidan och hejar. Helst dom på planen oxå så klart.

      Radera
  4. Kan som du vet i princip ingenting om fotboll men håller med om att det är väldigt synd att det faktiskt finns en baksida av det som ska roa och förena människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara instämma i dina kloka ord.

      Radera