Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 5 november 2011

Greklandskänsla

Mycket handlar om Grekland i dessa dagar. Igår var jag så påverkad av det pågående grekiska dramat att jag kände sug efter nåt traditionellt grekiskt att äta. Som starter blev det tzatziki och "grekbröd". Därefter en grekisk sallad. Denna gång gjord på köpta grönsaker då det mesta i trädgårdens drivbänkar är passé. För att ändå få känna av de egna grödorna så klippte D över persilja direkt från den egna trädgården. Till detta drack vi förstås Retsina.
Vi tillhör den lilla skara som älskar Retsina. Detta vin tycker jag ska drickas ur ett traditionellt och enkelt dricksglas. Här passar inte tunna, tjusiga vinglas.

Under måltiden kom jag att undra hur Marinas oliver skulle smaka i salladen.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också om Retsina vin. Jag har visserligen inte köpt och druckit det i Sverige. Så kanske jag förknippar det med Grekland och semester.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Anna o Jan: Retsina smakar bra även i Sverige och t o m i november. Men visst, bäst smakar den en varm sommardag. En varm sommardag har den dock en vass konkurrent i en väl kyld vinho verde.

    SvaraRadera