Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 5 december 2008

Riv upp rökförbudet - ännu en "desperat" politiker

Jag har tidigare i min blogg berört vad jag kallar politikernas idefattigdom. Riksdagsledamoten Camilla Wikström (fp) ger nu idefattigdomen ännu ett ansikte genom att motionera om att rökförbudet på restauranger ska upphävas. Motion 2008/09:So462


I en motion som lämnades in under hösten skriver Camilla Lindberg:”Visst är det så att rökning skadar hälsan, men individen har rätt att fatta också dåliga beslut i livet. Hetsen mot rökare pågår med metoder som är helt oacceptabla.”

Detta resonemang kan i sin förlängning tillämpas på ett stort antal områden. Var hamnar vi då ?

Visst måste vi människor tillåtas fatta dåliga beslut. Det är väl OK om de dåliga beslutets konsekvenser bara drabbar dig själv som beslutsfattare. Just rökning på restaurang drabbar också alla i din omgivning.

Friheten att få fatta dåliga beslut är inget som jag tycker att det är värt att stå på barrikaderna för att försvara.

Jag förknippade tidigare Camilla Lindberg med hennes rakryggade hållning i FRA-frågan. Nu är hon för mig en egoistisk populist som desperat hugger halmstrået för att vinna poäng, poäng för vad ?

FRA kan nu lika gärna stå för Fria Rökares Anförare.

Vad är Camilla Lindberg ute efter ? Vad samlar hon poäng till ? Ger x antal spaltmeter i pressen en puff framåt i den politiska karriären ? Är det en EU-karriär som lockar eller är hon bara mediakåt ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar