Under ett möte med Försäkringskassans ledning gav socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (m) i går kassan i uppdrag att utforma vad som på byråkratsvenska kallas ”serviceåtagande”, ett kontrakt med sina kunder.
Av kontraktet ska framgå vad kunden kan förvänta sig av kassan, exempelvis när pengarna betalas ut. Försäkringskassans nya chef, Adriana Lender, lovar att försöka få fram kontraktet redan i vår.Precis som sin föregångare som Generaldirektör ligger hon som en lydig knähund och tar emot idiotiska direktiv utan minsta försök till eftertanke och analys. "Ja visst ministern, det ska jag genast göra". Pinsamt !
Vad innebär då detta ? Jo, att kassans personal binds upp av ytterligare administrativa arbetsuppgifter. Detta i ett läge när all tid bör läggas på att tillse att kunderna får sina utbetalningar i tid. Jag tror att Fk:s personal är mycket väl medvetna om sina åtaganden gentemot kunderna och att kunderna också vet vad de ska förvänta sig från Fk. Detta utan ett skriftligt "serviceåtagande".
Nej, detta andas politisk desperation i ett försök att visa handlingskraft. Se till att omedelbart befria HP från alla hennes uppgifter som socialförsäkringsminister eftersom hissen uppenbarligen har stannat mellan Bv och 1:a vån. hos henne. Eller har hon tryckt på fel knapp, Kv i stället för top floor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar