Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 17 mars 2009

fortsättning på direktörsskandalerna

AMF:s vice vd Ingvar Skeberg sparkades i dag efter att det framkommit att han flyttat pensionspengar.

Nu avslöjar Aftonbladet att förre vd Christer Elmehagen låtit flytta 30 miljoner kronor under vintern – också det innan återtagandet.

– Jag har ingen kommentar eftersom mitt sparande är en skyddad aktivitet, säger han till Aftonbladet. ”Jag kommenterar inte eftersom jag anser att sparande är en privatsak”.
Ja, visst kan man väl tycka att sparande är en privatsak - men inte när du använder dig av insidekunskap genom jobbet som du använder för att skydda ditt eget sparande. Det Skeberg och Elmehagen gjorde är förvisso inte olagligt – men de agerade på ett sätt som inte de andra 2,5 miljoner spararna hade möjlighet att göra.
Det går inte att lagstifta mot alla avarter av girighet och omoraliskt handlande utan vi måste kunna lita på personer i dessa positioner. Det kan vi uppenbarligen inte så då får någon underfundig person komma på andra åtgärder för att komma åt dessa omoraliska girigbukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar