Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 4 augusti 2010

Major Björklund allt mera desperat

Skolminister Jan Björklund är verkligen på offensiven just nu. Nu ska det rensas i svensk skollagstiftning. Härom dagen gällde det att skolk skall skrivas in i betygen, idag möjligheter för rektorer att förbjuda bärande av burka eller nikab i skolan. Är han ute efter någon slags rekord "en ny lag om dagen" eller börjar han bli byxis redan inför valet och vill vädja till de mest primitiva att rösta på Folkpartiet.
Visst, jag håller med honom om att undervisning i klassrummet är kommunikation där såväl kroppsspråk som minspråk ingår och då är det viktigt att kunna se varandra i ansiktet.

Vad jag inte gillar hos Björklund är att han då och då plötsligt dyker upp på den politiska arenan och då alltid med förbud eller repressiva åtgärder i bagaget. Hela tiden enkla, populistiska lösningar.
Jag delar hans uppfattning i vissa frågor men jag gillar aldrig sättet på vilket han försöker genomföra sina förslag. Det är alltför mycket kaserngård, "lyd order och håll käften" över hans beteende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar