Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 11 augusti 2010

Matfabriker för utfodring av pensionärer, sjuka och skolbarn

Boende vid äldreboenden, skolbarn och sjukhuspatienter bjuds inte alltid på god mat och får äta en god måltid. Nej, nu utfodras dom med fabriksproducerad föda som först fraktats runt halva Sverige innan det är dags för utfodring.

I debatten pratas om vikten av att äta näringsriktigt, att köpa lokalproducerat / närodlat av så väl ekonomiska som miljömässiga skäl.
Då förvånas jag av att mat kan tillagas och förpackas i Sala och upp till en vecka senare serveras på ett äldreboende i Ystad. Absurt, vansinnigt, obegripligt ! Ja, jag har svårt att hitta orden.

Hur fan kan en kommun, Ystad i detta fall, upphandla mat till sina äldreboenden på detta sätt?
Vad smakar dylik sörja efter en vecka på drift och vilka näringsämnen kvarstår? Äter Ystads kommunfullmäktige denna mat till lunch vid sina sammanträden ?

Inte sällan känns det som att större vikt läggs vid vår djurhållning än vid omsorgen om våra barn, sjuka och äldre.
Inte minst för många äldre så kan måltiderna vara de enda kvarvarande höjdpunkterna i vardagen. Då tycker jag att det är skamligt med den mathållning/utfodring som jag här beskriver.
På detta område borde en reglering ske, kanske t o m lagstiftning.

1 kommentar:

  1. Hej Steve!
    Jag håller helt med dig...det borde lagstiftas om detta, för i det fall man som kommun tvingas till upphandling är det kört med att ställa alla krav på transportsträckor etc. Det hör inte till "kontraktsföremålet" och därmed kan man inte ställa krav på att maten inte får stå på en bil mer än exempelvis en timme!

    SvaraRadera