Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 20 augusti 2010

Surströmmingens beskyddare


Tanken är god. Jag menar , vad kan vara bättre än att göra allt för att rädda surströmmingen som EU vill förbjuda.
Dock är det tveksamt om handelsminister Ewa Björling lyckas omvända EU genom att bjuda EU-kommissionen på denna delikatess. Ja, delikatess för oss som vuxit upp med surströmming. Att sent i livet för första gången möta denna läckerhet leder sällan till en omedelbar kärleksförklaring. Tvärtom är min erfarenhet att jag då bara möter oförståelse. Hur kan någon äta något dylikt? Jag har försökt introducera surströmming hos många icke frälsta men aldrig lyckats riktigt bra. Det har oftast stannat vid ett test och möjligen ett sympatitest nästa år. Sedan har dessa personer återgått till kräftor som ju avnjuts ungefär vid samma tid på året.

Om surströmmingen förbjuds vill jag att vi omedelbart lämnar EU. Kan man begära personligt utträde?

1 kommentar:

  1. Jag har mött människor som efter att de smakat tyckt att det varit ganska okej.

    Jag vill också gå ur EU om det förbjuds, eller ja, det vill jag ändå.
    Fast blir surströmmingen förbjuden, så gör jag kanske olaglig surströmming i ett skjul på landet?
    Kanske flyttar jag till Norge, som varit smarta nog att stanna utanför EU ;)

    "Partners in crime"?

    SvaraRadera