Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 13 september 2011

Intressant om matematik i skolan

Skolminister Jan Björklund har blivit grundlurad enligt denna artikelförfattare. Att Björklund blir grundlurad upprör mig inte det minsta då jag inte har speciellt höga tankar om honom och hans skolpolitik. Värre är att han är så lättlurad och låter sig luras.

Jag förstår inte heller varför matematik plötsligt ska vara det allra viktigaste skolämnet. Själv har jag klarat mig utmärkt i livet utan att vara ett mattesnille. Däremot är jag en fena på s k huvudräkning och där har jag haft bruk av de fyra räknesätten:
- addition
- subtraktion
- multiplikation
- division
och procenträkning.

Huvudräkning är inget man lär sig genom utökad katederundervisning. Däremot är det något du har stor nytta av i många av livets vardagsskeden, det vill säga dagligen.


Om det nu, som artikelförfattaren skriver, bedrivits en intensiv lobbyverksamhet för att stärka ämnet matematik i skolan så undrar jag om inte ett annat ämne varit föremål för ännu mera intensiv lobbyverksamhet, nämligen den sänkta restaurangmomsen. Ingen enskild politiker kan väl ha kommit på den befängda idén att prioritera denna skattesänkning.

6 kommentarer:

  1. Absolut rätt!
    Hur ofta möter man andragradsekvationer i vardagslivet?
    Hur ofta sitter man med kemiska och fysiska problem på molekylärnivå och Newton och Joule etc? Visseligen kan man härleda mångt o mycket till dessa ämnen, men normalt klarar man sig om man har ett arbete och sköter sina relationer, vilket man inte får lära sig i skolan ?? eller?

    SvaraRadera
  2. http://norah4you.wordpress.com/studier-tips-med-mera/studietekniska-tips-mm/matematikex-fran-1-klass-realskolan/

    kolla in vad en 1 års realelev förväntades kunna på 30-talet

    SvaraRadera
  3. Carneholmbaggis:Intressant med vardagsanknuten 30-talsmatematik, gångbar även 2011. Dock näppeligen den matematik Björklund efterfrågar.

    SvaraRadera
  4. Intressaant artikel! Frågan är hur jag kan ha klarat mig i alla år utan att ha koll på vad ett histogram är...

    SvaraRadera
  5. Marina: Hade du haft koll så hade du antagligen aldrig befunnit dig i Singapore.

    SvaraRadera
  6. Vilken himla tur att jag sov mig igenom de tillfällen som detta lärdes ut!

    SvaraRadera