Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 18 oktober 2011

"Alla strejkers moder"

Den kommande storstrejken i Grekland ser jag benämns"alla strejkers moder". Ett så kraftfullt namn torde göra att alla i Grekland boende torde bäva inför vad som närmast händer. Jag har via de svenska bloggare i Grekland som jag följer fått en inblick i hur kärvt livet just nu ter sig för "vanligt folk". Ånyo får jag då ett tillfälle att uppskatta hur bra jag själv har det. Jag önskar Grekland, grekerna och alla andra i Grekland boende en ljusare framtid. En ljuspunkt för några kan vara den förestående olivskörden.

3 kommentarer:

  1. Tack Steve for att du agnar oss en tanke.
    Angaende den stundande olivsasongen sa ar det for de flesta familjer en arlig utgift utan inkomst.
    Det gar INTE att leva pa det.

    i ar kommer annu mindre olivtrad skordas, da familjer inte har rad att komma tillbaka till hembyarna, oarna, resorna fram och tillbaka, utgifterna vid plockningen ar mer an inkomsterna fran olivolja.
    Man har gjort det hittills for att ens foraldrar blir glada nar man tagit hand om arvet.

    Vi olivodlare som bor pa landet. Har aven andra arbeten, for att fa det att ga runt...

    Olivoljan AR en liten extrainkomst, men traden ar mer ett slaktarv som man maste ta hand om, varken man vill eller inte.

    Ang. Parlamentets rostning om det nya sparpaketet imorgon, sa har jag magknip...
    Usch...

    SvaraRadera
  2. Marina på Kreta: Jag har förstått att detta med olivodling för de flesta är att förvalta ett arv. Ett arv som är förenat mera med kostnader än med inkomster. Så var det inte alltid för tidigare generationer antar jag. Ett exempel på att det här med utveckling onekligen kan vara tveeggat.

    SvaraRadera
  3. Du har sa ratt Steve, i 2 saker, faktiskt.
    Att en olivodlare for en generation sedan kunde leva pa inkomsten fran oljan.
    Inte flott, men hyfsat bra.

    Sen skrev du i inlagget att olivplockandet ar en ljuspunkt.
    Sa ar det. Det skall bli otroligt skont att komma ut och slippa fundera pa allt. Ser framemot det.

    SvaraRadera