Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 27 december 2011

Sommarvibbar

När jag tittar ut och ser en frodigt grön gräsmatta och en från en blå himmel strålande sol så kan jag inte undgå att få sommarkänslor. Därför blev det så att jag idag bytte headerbild. Till en bild av den plats i vår trädgård där vi tillbringar mest tid under sommarhalvåret. Det är inte långt kvar nu. Ja, först ska vi fira nyår förstås, men sen så.
När jag tittar på bilden inifrån växthuset så slår det mig att vi ännu inte tagit in mitt olivträd. Det blir nog inte förrän 2012 då det ju tål ner mot 1o minusgrader.

5 kommentarer:

  1. Helt sanslöst, men det är nästan så att bilden skulle ha kunnat vara ifrån julafton...

    SvaraRadera
  2. Först ett WOW! Sicken läcker bild när man kommer in på din blogg!
    Det är mera "du".

    Vad olivträd tål, och inte tål på de nordliga breddgraderna är svårt att veta.
    Men om man tänker såhär att ett olivträd är "levande året runt". M.a.o är grönt året runt och det flödar växtsaft i dess vener.
    Hur länge och i hur många minus klarar en medelhavsväxt det utan att "andas"?
    Jag tror att olivträdet har det riktigt bra i växthuset än så länge då temperaturen på dagarna går över noll och den får solljus, m.a.o den får leva.
    Under mina 18 år på Kreta, olivträdens ö, har temperaturen aldrig gått under -10. Det skulle innebära katastrof för olivträden.
    Oliverna är köldkänsliga, så en frostnatt här kan förstöra hela skörden.

    Ha en god fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Marina: Sanslöst är ordet.

    Marina på Kreta: Tack för bildkommentaren.Tänkte väl att du skulle kommentera detta inlägg. Vi tar in trädet innan temperaturen når minus 10. Det känns ändå häftigt att trädet klarat sig där ute över jul. Det ser fortsatt välmående ut. Så välmående ett olivträd nu kan vara här uppe i höga nord. God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Pâ tal om olivträd, sâ har vi ett sâdant pâ 2 m i trädgârden, men trots att det blir massor av blommor, sâ blir det aldrig oliver. De trillar av grenarna. Undrar varför ?? För mycket gödning, tro ? I februari kan temp. gâ ner till 0°, men i regel hâller den sig till +2°. Det kommer en trâdgârdmästare och ansar det varje âr sâ det har blir runt. Vilket NPK skall gödningen ha ?
    G-mor utanför Paris

    SvaraRadera
  5. G-mor: Alla frågor om olivträd bör nog ställas till Marina på Kreta.

    SvaraRadera