Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 5 april 2012

Fårinvasion med påskalamm del 1


2012-03-03. Fåren betar på en grannes tomt.
            
En del av charmen med att bo på landet är att där finns djur. Får, hästar, nötkreatur. Alla har de sin givna plats på landet. Med ett förbehåll dock. Att dom är instängslade och inte får ströva omkring fritt.

Som på bilden ovan  har det sett ut sedan årsskiftet i vår by Södra Folkavi. Ett dussintal får, nu med 3 lamm dessutom, har gått omkring lösa i byn. Den person som äger fåren struntar uppenbarligen i dem och trots att såväl  Polisen som Länsstyrelsen sägs vara inkopplade så händer inget.

Förutom att det finns en djurskyddsaspekt då fåren vare sig utfordras med föda eller vatten så utgör dom en allt större trafikfara då dom nu inte bara rör sig längs vägen utan oxå över densamma. D som varje morgon åker till jobbet har sett ett antal incidenter som lätt kunnat sluta illa.  Senast i morse fick en granne bara stanna bilen och vänta till dess fåren behagade lämna vägbanan.Ännu större blir riskerna nu i vårtid då denna väg är en mycket populär glidarväg för MC-folket. Ska en allvarlig olycka behöva ske innan åtgärder vidtas?

När det nu blivit barmark så rör dom sig över allt större områden och utgör då oxå en sanitär olägenhet för de boende i byn. I och med att dom utökar sitt vandringsområde så har dom nu oxå gjort byns trädgårdar till såväl sina matplatser som avträden. I morse när jag skulle ta elmoppen och åka till postlådan och hämta tidningen så stod 10 får och 2 lamm i vår trädgård och mumsade i rabatterna. Tyvärr har jag min kamera på reparation just nu varför jag inte har några bilder av detta.

För mig som rörelsehindrad så är det dessutom obehagligt när dom bara står mitt på vår lilla väg obenägna att flytta sig. Jag har ingenstans att ta vägen utan får lita till fårens förståelse och välvilja.Kan man lita på får?

Jag har idag kontaktat Polisen vilket i sig är värt ett särskilt inlägg.Ett inlägg som för övrigt kan sorteras in under den i sammanhanget välpassande rubriken "Fårskallar". Jag återkommer i ärendet.

4 kommentarer:

  1. Varför får folk utan vett ha får? Det är fina djur, men som du säger, inte när de är i trafiken eller på någon annans tomt.

    SvaraRadera
  2. D O B: Djurhållning medför ansvar som du så riktigt noterar.

    SvaraRadera
  3. Spännande. Kommer att följa utvecklingen. Kan som kuriosa nämna i sammanhanget att här har vi ätit lammstek, som sig för oss bör i påsktid. Detta är kom den från Gotland.

    SvaraRadera
  4. Herta: Välkommen! Ja, olika är våra erfarenheter av lamm. Glad Påsk!

    SvaraRadera