Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 19 februari 2016

Eget vatten vs kommunalt vatten

Cannabisspetsat kommunalt vatten är knappast
ett säljande inflyttningsargument.

Jag tycker att det är bra att vi här på Getingstorp har eget vatten/egen brunn. Fram för allt för att jag tycker att vårt vatten smakar mycket bättre än kommunalt vatten.  Nu har jag fått ytterligare en anledning att föredra eget vatten framför kommunalt. Detta då min förra hemkommun Örebro visar sig ha droger i sitt kommunala vatten. En analys gjord av Karolinska Institutet ( kan man lita på KI? ) visar att Örebro kommuns vatten innehåller rester av droger som cannabis, kokain och amfetamin.

Analysresultaten är tänkta att användas i det brottsförebyggande arbetet vilket  onekligen får ses som ett nytt grepp.  Visst är det bra att det kläcks nya idéer inom brottsförebyggandearbetet, men jag skulle i första hand vilja se mera aktiva traditionella brottsförebyggandeåtgärder under parollen 

6 kommentarer:

  1. Ha, vilket kul vatten dom har i Örebro!!! Men, hur skall man kunna använda analysresultaten i brottsförebyggande syfte/arbete, där förstod inte jag ett smack, vad är grejen?
    Vi har också eget vatten, två hål ner i berget, ett till värmen och ett till att dricka och det vi dricker är så otroligt gott så jag har funderat på att buteljera det och sälja!!! Hålet är 160 meter ner så det är rent, analyserat men innehåller inga droger......det är bara rent. Och gott!
    Ha det!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad är grejen? Kanske skulle det behövas lite "roliga" tillsatser i Gnällbältet. Jag var otydlig i mitt inlägg, men det blev liksom intressantare så...
      Jag ska ärligt tillstå att jag först trodde att det var 1 april idag.

      Det handlar förstås om avloppsvattnet vilket oxå framgår av länken "Örebro kommuns vatten". Man påstår sig kunna härleda avloppsvattnet till olika områden och därmed få en bild av drogers utbredning i kommunen. De må vara hur det vill med Örebro kommuns avloppsvatten och dess nytta för brottsförebyggandearbetet, jag är i alla fall nöjd med att ha både eget vatten och bergvärme och att jag fullgjort min insats i brottsförebyggandet.

      Radera
    2. Kvällens asgarv här! Alltså att bli hög på kranvatten som inte kostar någonting är inte alls fel - hahaha! Men jag visste inte att Örebroarna dricker avloppsvatten. Där fick du verkligen till det! Tur att du har flyttat därifrån:-)))))))))))))) Kanske Gnällbältet blir mindre gnällig med dessa tillsatser:-))))))

      Seriöst så tror jag varken på KI eller denna brottsförebyggande åtgärd. Tycker den känns som att kasta forskningspengar i sjön. Då föredrar jag verkligen din "forskning" och åtgärdsprogram inom ADHD-området som ju faktiskt levererar om man ser tecknen i rätt tid.

      Åter till vattnet. Kanske får du dig ett gott skratt nu;-) Jag dricker mycket kranvatten, ibland "spetsat" med olika Brämhults juicer. Om jag dricker "mitt" vatten i Täby mår jag som en prinsessa. Om jag däremot dricker vatten till lunchen i kommuner som Solna och Sundbyberg slutar det med "parkering" på toan. Det gäller även till viss mån vattnet i innerstan. Konstigt?! Japp, det tycker jag nog.

      Så var glad att du har en egen brunn! Men akta dig att dricka dit eget avloppsvatten;-)

      Radera
    3. Nu förstår du att jag flyttade från Örebro.

      Att kasta KI-forskningspengar "i sjön" är verkligen att förorena vattnet.

      Min "forskning" har sent omsider fått genomslag. För 15 år sedan hånades jag av många för det som nu alla experter är överens om.

      Brämhult är D:s favoritjuice, men jag vet inte om hon spetsar sina frukostdrink. Men, med tanke på hur glad hon alltid är så kanske hon spetsar den med "Örebrovatten".

      Nu förstår jag ännu bättre att du älskar ditt Täby när kroppen till och med protesterar mot andra Stockholmskommuners vatten. Du dricker väl inte vatten till den årliga surströmmingen i Sundbyberg.
      Det är nog på sin plats med några vattenanalyser i 08-området. Ett ämne att ta upp vid årets World water week som går av stapeln i Stockholm i slutet på augusti.

      Det egna avloppsvattnet vet jag i alla fall vad det är "spetsat" med.

      Det här ämnet är så fjärran mitt kompetensområde så det skulle kunna bli en hel roman om jag fortsätter spåna. Avslutningsvis kan jag bara konstatera att det är häftigt med egen brunn.

      PS Nu ska jag ägna mig åt viktigare saker; dagens V75.

      Radera
  2. Alltså ALLA på KI fuskar inte ... Hälsningar oss andra KI -anställda som försöker göra ett bra jobb

    SvaraRadera
  3. Nej, självklart fuskar inte alla på KI, det inser även jag. Parentesen slank med av bara farten. Jag länkade dock så att förklaringen till min undran inte bara blir hängande i luften. Jag ber om ursäkt om jag sårat någon.
    Tyvärr är det väl så att "Macchiariniskandalen" skvimpar över på hela KI. En av riskerna med att ha ett starkt varumärke som många olika verksamheter använder sig av är att man får ta det onda med det goda.

    SvaraRadera