Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 9 juli 2016

"Juvelen i kronan"


Vårt växthus har du sett åtskilliga gånger här på bloggen, men det tål alltid att visas igen och gör verkligen skäl för rubriken. Det tycker i alla fall jag.
Växthuset är "juvelen" i vår trädgård.
Det prunkar både ute och inne.

Sigge  sitter gärna i dörröppningen och spanar.

Om det inte redan är upptaget förstås.
Mårbackapelargonen är D stolt över.
Ännu en av D:s egenuppdrivna pelargoner.
   
Lite regnskogskänsla där inne.
Här är högt i tak.
Inte sällan är det dukat till måltid där inne.




                                   
                                   


                                     



16 kommentarer:

  1. Växthuset är verkligen otroligt läckert. Gillar din bild som visar höjden - coolt perspektiv!
    Å visst är det lite regnskogkänsla över det hela. Tycker att det prunkas mera i växthuset i år jämfört med ifjol, eller har jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår du förstår mitt rubrikval. Takhöjden gör att det aldrig känns instängt att sitta där inne. Detta tillsammans med "vårt ventilationssystem" gör miljön behaglig både för växter och människor.
      Ja, du har rätt, det prunkar mera än vanligt. Jag ska be D briefa mig om vad det kan bero på.

      Radera
  2. Förstår ditt val av rubrik och kan inte annat än att hålla med :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen en juvel!
    D:s pelargoner är jättefina! Det ser ut att vara en "sport" där på den egenuppdrivna, med variegerade blad. Hon kanske kan knipsa av den och driva upp den på nytt, blir det en egen så kan hon sedan namnge den. Åh, saknar mina pelargoner, hade hela altanen full med ca 50 olika namnade sorter, flera stycken av vardera sort. Var värsta pelargontanten! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Nu känner jag mig smått offside. Du är ju en riktig pelargonexpert.

      Radera
    2. Allt går ju i vågor. Älskade framför allt stjärnpelargonerna.

      Här i Spanien trivs de ju egentligen men så fort jag köper en så är det något vidrigt litet kryp som gnager upp dem inifrån och då blir jag så ledsen. Har dock en stickling från en av mina fröuppdragna i Sverige som lever på min fönsterbänk inomhus en meter ifrån mig just nu.

      Radera
    3. Jag kan förstå att pelargoner är kära för många och att det då är tråkigt att se dem uppgnagda av små kryp. Hoppas att din svenska stickling undkommer dessa angrepp.

      Radera
  4. Ordning o reda å den fastigheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Ja, det kan man väl påstå.

      Radera
  5. Ja det förstår jag att det är. Det är så himla fint. Snygga möbler och ordning och reda. Hos mig är det kaos.
    Men jag odlar upp en massa saker som skall fotas till fröpåsar och då vågar jag inte ha det ute. Kanske jag får bygga ett till? Ha en fortsatt fin sommar.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det låter som ett härligt projekt, att bygga ett till växthus.
      Ha de gott!

      Radera
  6. Ert växthus är verkligen en oas som heter duga!

    SvaraRadera
  7. Det tål att visas om och om igen. Underbar oas.

    SvaraRadera