Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 25 augusti 2017

Klippdags

Nu när vi äntligen fått rejält med nederbörd så har oxå gräset börjat växa igen. D klippte ju senast och hon har fått blodad tand så nu var hon fast besluten att klippa igen. Hon vill lära sig behärska klipparen så att hon känner att hon klarar av att klippa alla gräsytor. Ett så lovvärt initiativ vore det osmart av mig att ifrågasätta. Än mindre anledning till ifrågasättande finns då D klippt färdigt eftersom det är minst lika snyggt klippt som när jag själv klippte eller när vi köper tjänsten.

Sammantaget så är det svårt för mig att anföra argument emot att D klipper även om jag har sådana. T ex tycker jag att D:s schema redan är fulltecknat och att det måste finnas gränser även för vad hon hinner/orkar med. Men, sånt biter inte på D.
Nu har D ställt in stolen så att hon bättre
når pedalerna.

Det är lite trixigt att klippa nere vid stora rabatten
men bra blir det.

Total koncentration.

Minsann tror jag inte D gillar att susa fram
på klipparen.

Bättre kan det inte bli.
Apropå klipp. Vilket klipp Östersund gjorde när dom igår via 2-0 mot PAOK Thessaloniki avancerade till Europa Leagues gruppspel. Imponerande. Årets fotbollsprestation i Sverige, utan tvekan. Utförd av ett lag från Jämtland. Smaka på den ni!
Nu kan vi väl påstå att Norrlandsfönstret är öppet på vid gavel.
Östersunds FK
Från div. 2 till Europa League på sex år.

12 kommentarer:

  1. Snyggt blev det som alltid när D är i farten! Vi har inte klippt våra grönytor alls under mycket lång tid, allt har bara varit knastrigt och brunt men i går var det dags. Nu är det grönt igen och ack! så mycket trevligare.

    SvaraRadera
  2. Som alltid, snyggt och prydligt där D "farit fram".
    Visst lever man upp med grönskan.

    SvaraRadera
  3. Det är inga små klippytor, direkt! Jag klippte min gräsmatta i förrgår. Det var gjort på två-tre minuter för det är bara en fjärdedel som är grön, resten är nästan brun jord. Så himla torrt även om jag vattnar.

    Misstänker att kan själv-ådran är vääääldigt stark hos D, säger jag igenkännande. 😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rejäla ytor att klippa här så det tog D tre timmar att klippa. Som väl är så är torkans tid över hos oss.

      Du har helt rätt om själv-ådran hos D och jag förstår att du känner igen dig.

      Radera
  4. Det syns ju att D gillar vad hon gör! Man blir ju nästan lite avis, nyklippt gräs doftar ju så härligt. Nej, har D bestämt sig för att själv ta hand om klippningen så blir det så. Något har jag väl iallafall lärt mig under mina besök hos er på Getingstorp, den fantastiska kvinnan vet vad hon vill :-)
    Superfina bilder förresten, icke att förglömma, du är en hejare på att handskas med kameran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bilderna. Det går att få till det med bara en hand och en liten behändig kamera.

      Helt rätt, när D bestämt sig så blir det så. Och alltid bra dessutom.

      Radera
  5. Höll på att skriva som Emma "Kan själv". Å det är precis vad D gör. Å tre timmar tog det ju för dig med om jag minns rätt.

    Å visst är det helt underbar att Östersund har nått Europa League. Visst finns det mirakel, och det här är ett sådant. Å såååå skönt att det inte är ett storstadslag som lyckades med den bedriften. Bilbao, Hertha Berlin och Zorja ser ju nästan överkomliga ut med tanke att Östersund lyckades snuva PAOK på en plats i Europa League.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, det tog tre timmar för mig med. Det var lika njutbart att i morse se nyklippta gräsmattor som när jag själv klippte.

      Visst är Östersunds bedrift häftig. Gruppen ser ju inte helt omöjlig ut så vem vet vad som händer.

      Radera
  6. Nu får jag samvetskval för vår gräsmatta... ska se om jag kan klättra upp i min stol... Men vilken blick D har :) Snyggt som bara den också... det trixiga partiet ser inte lätt ut genom mitt öga, kan tro att vinkeln/lutningen är värrre än vad bilden talar. Östersund ja!!! Man känner sig stolt så här "nästgårds" Bara att lyfta på hatten :) Vette sjuttsingen om man inte få ta en fotbollsresa rätt snart ;)

    www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte vill jag orsaka dig samvetskval. Svinga dig upp i stolen när du känner för det. D har snabbt blivit en förstklassig klippare. Det trixiga vid rabatten är att klippa så nära som möjligt, men att undvika att bakhjulen tar torvblocken när man svänger. Jag känner mig stolt som norrlänning i förskingringen över Östersunds bedrift. En fotbollsresa till Spanien, Tyskland eller Ukraina låter låter helt rätt. Eller det kanske räcker med en resa upp till Östersund.

      Radera

      Radera
  7. Ni har en hel del gräsytor att ta hand om, men gissar att det är rätt kul att köra den där mackapären och fint blir det:-)
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Tack! Jo då, den är rätt kul att köra och så får man ju se trädgården lite från ovan. Extra bra känns det när den är parkerad i garaget och man kan njuta av väl förrättat värv.

    SvaraRadera