Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 28 september 2018

Ljuvlig morgon

När jag nu går upp på mornarna så har temperaturen börjat närma sig 0-strecket. Några snabba andetag i det öppna fönstret och jag är redo för en ny dag. En dag som efter några timmar visar upp sig från sin bästa sida. Sol, blå himmel och en lätt vind.
Nästan 0-gradigt vid 5-tiden i morse, men ack så ljuvligt
där ute bara nån timma senare.

Vi går en härlig dag till mötes.Klippa syrénhäcken
står just nu på D:s "attgöralista".




10 kommentarer:

  1. Låter och ser ut som en bra indledning till en ny dag på Getingstorp. Här på ön känns det också att det börjar gå mot höst. Sakta men säkert sjunker temperaturen ner från 30 grader. Nu går vi en tid till mötes med varma dagar blandat med svala. Så lär det bli fram till jul sen kommer den trista tiden, ur vädersynpunkt, då vi brukar fly till varmare breddgrader. Fast ibland får vi ingen vinter alls vilket jag hoppas på inför 2019 :)

    SvaraRadera
  2. Vi har en härlig dag här på Getingstorp och just nu är D ute och klipper våra häckar. Ett återkommande höstjobb.
    Det är väl skönt att själv kunna styra om man vill ha vinter eller inte. Ha de gott!

    SvaraRadera
  3. Fy, måste också ta tag i att klippa här! Så himla jobbigt när man inte har bra redskap men jag känner inte för att köpa en massa när huset inte är vårt. Har i alla fall införskaffat en häcksax med teleskophandtag så kanske det går lite fortare än med sekatören samt att jag når mer.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ett rätt tufft jobb att klippa häckar. Vi har en elektrisk häcksax som fungerar bra, men nu börjar den få svårt att rå på syrénhäcken som har många, många år på nacken och blivit allt kraftigare. Vi kanske får ta till motorsåg på vissa delar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där! Fick köpa ny och kraftigare grenklippare i Sverige. Vi hade en amerikansk hagtornshäck. AVSKYDDE den! Hemska taggar på 7 cm som punkterade både skor och skottkärror (fick köpa ny skottkärra, gick inte att fixa däcket!!!). Vacker höstfärg men jag fattar inte hur man kan plantera denna typ av häck. Syrener är invaderande men de är åtminstone mysiga och gosiga i jämförelse!

      Känner mig så nöjd med dagens arbete. Först samlade jag ihop en skräphög och det blev sex mindre påsar med skräp som sonen och jag bar upp och slängde i sopbehållaren. Sedan klippte jag en hel del i hibiskusen medan grillglöden fixade sig. Ytterligare fyra påsar som måste bäras upp. Men hibiskusen är mindre yvig ... Måste ta tag i de taggiga bourgainvilleorna också. Gillar dem INTE!

      Radera
    2. Några taggar behöver D inte slåss med, men syrenen har en hiskelig växtkraft. Jag undrar hur många årtionden den växt där nere.
      Skönt att du känner dig nöjd med gårdagens arbete. Det där med grillglöd har nästan fallit i glömska efter denna sommar.

      Radera
  5. Idag hade det uppenbarligen sina fördelar att vara uppe "mitt i natten". Hann insupa värmen med en Nespresso på balkongen. Sedan var det slut med det roliga. Regnskurar och blåst efter klockan fyra. Nu visar termometern 3,7 grader. Tog precis fram vinterjackorna...

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar morgon att få inandas morgonen Steve! Jag hade lite frost i morse och fick känna luften... tankarna går till låten: https://youtu.be/OAedjDif11U
    En fortsatt trevlig lördag till Er.

    SvaraRadera
  7. Mornarna är ljuvligt friska just nu. Idag har jag bjudits på ännu en sån morgon.
    Sol och vind ligger i alla fall nära till hands att tänka på.
    Hoppas att ni oxå får en skön lördag där uppe i era frostnupna trakter.

    SvaraRadera