Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 8 augusti 2019

Mera "Sommar"

Jag lyssnar inte på varje avsnitt av Sommar, men jag får alltid tips av D om något särskilt lyssnansvärt. För några dagar sedan lyssnade jag därför på Carina Bergfeldt som jag skrev om här.

Nästa tips D gav mig var programmet med Anna Rosling Rönnlund. En mycket intressant upplevelse. Hon bjöd på många klargöranden och oxå en hel del uppvaknanden.  Inte minst riktat till de av oss som påstår att det var bättre förr och har en tendens att dela in allt i svart eller vitt. Tänk så mycket kunskap jag tycker mig ha om företeelser i världen som i slutändan visar sig vara okunskap beroende på att jag inte tagit reda på lättillgänglig statistisk fakta.  Att sedan många styrande politiker sitter på samma okunskap får väl ändå betecknas som mera alarmerande.

Jag ser fram emot nya tips från D.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag borde väl börja lyssna på Sommar. Anna Rosling Rönnlund har jag aldrig hört talas om. Å när jag tittade på listan av sommarpratare kände jag bara igen 6 namn. Oooops, jag jag vet att min allmänbildning är under all kritik.

    Rent allmänt kan jag säga att jag sällan öppna min mun om jag inte är insatt i ämnet. Det gäller speciellt frågor om politik och religion. Måste dock medge att jag ibland säger att det var "bättre förr", men då brukar jag faktiskt försöka bevisa det och ge exempel. Men du har så rätt. Ofta "förlitar" man sig på tidningar, sociala medier med mera, utan att göra grundlig research. Kanske en viss president borde göra samma sak...

    SvaraRadera
  2. Alla sommarprogram är säkert inte bra, men en del pärlor finns. Jag känner igen ett 20-tal av sommarpratarna, men ser mig inte mera allmänbildad för det. Det finns i a f en sommarpratare med genuin fotbollsanknytning, Erik Niva. Kanske lyssnar på honom vad det lider, men han tillhör inte dina favoriter har jag för mig.
    Visst är det så att vi många gånger låter oss "luras" av vad som florerar i olika medier. En viss president har mycket att lära. Men han bestämmer ju själv vad som är rätt ellewr fel. Passar det inte honom så är det fake. Hå hå ja ja.

    SvaraRadera