Den gångna helgen hann vi oxå med en film. "Soraya M". En grym film, med ursprung i verkliga livet dock. Så grym är verkligheten alltför ofta. Filmen är omskakande och stundom plågsam. En film som ger upphov till många funderingar. Inte minst om religionen och hur den används av människor. Tack Karla för filmtipset.
Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.
Visar inlägg med etikett Iran. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Iran. Visa alla inlägg
tisdag 12 mars 2013
En grym verklighet
Den gångna helgen hann vi oxå med en film. "Soraya M". En grym film, med ursprung i verkliga livet dock. Så grym är verkligheten alltför ofta. Filmen är omskakande och stundom plågsam. En film som ger upphov till många funderingar. Inte minst om religionen och hur den används av människor. Tack Karla för filmtipset.
onsdag 11 februari 2009
Förtvivlans gräns
Såg idag en svensk dokumentär om kampen för överlevnad i det karga gränslandet mellan Iran och Irak. Här riskerar Rebwar och Shahoo sina liv varje natt. Utan andra alternativ tvingas de smuggla bensin för att överleva. Förtjänsten är några tior, om de klarar sig förbi gränsvakterna. Det är nyttigt att ibland bli påmind om hur människor på andra platser på vår jord för en ständig kamp för överlevnad. Genast ter sig små störningar i det svenska samhället som rätt överkomliga och enkla att stå ut med.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)