Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 19 april 2011

Allt färre vill bli lärare

Läraryrket blir allt mindre eftertraktat. Ansökningarna till lärarutbildningar har minskat med 14% jämfört med förra året.Dessa nedslående fakta redovisas av SVT.
Detta i ett läge när läraryrket i stället behöver stärkas för att höja kvaliteten på den svenska skolan.

Som om inte dessa dystra siffror vore nog så framkommer idag i en artikel i Aftonbladet siffror som tyder på av att lärarna lönemässigt halkat efter och har uselt betalt även i ett internationellt perspektiv.

Sammantaget är den redovisade lärarsituationen synnerligen oroväckande tycker jag. Något för våra politiker att sätta tänderna i. Inte mycket att hoppas på dock så länge som skolministern heter Jan Björklund.Jag ser skolan som ett av samhällets grundfundament, något som vi inte kan tillåta att det krackelerar.

4 kommentarer:

  1. Jag är lärare och kan bara säga att de här problemen har vi brottats med länge nu i ca 15 år. Det är bara det att de inte har kommit till allmän kännedom förrän nu. Så dags nu när vi har gett upp och ryktet är uruselt. Konstigt om ingen vill bli lärare?? NEJ, vilka är de som söker till högskolan idag? Jo, de som själva har gått i denna skola och vet hur jävlig den är. Alla mina elever har sagt "Jag ska iallafall inte bli lärare."
    Skolan idag är en spillra av sitt forna jag. En kaosinstitution som alla flyr ifrån.
    Skolan fungerar inte. Den är en plåga för alla inblandade. Lägg ner skiten!!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är synd att du gör det så enkelt för dig och skyller på Björklund. De sjunkande lönerna och allt färre duktiga elever som söker lärarutbildningen var ett problem som startade långt innan Björklund fick något genomslag i debatten.

    Du borde rikta kanonen mot kommunens behandling av lärarkåren. Det är där problemen finns.

    SvaraRadera
  3. Jan Lenander: Jag vidhåller mina omdömen om Björklunds insatser. Dock, jag förstår ditt missnöje med kommunen som huvudman för skolan. En sådan ordning leder ju till stora kvalitetsskillnader. Precis som inom andra kommunala ansvarsområden, t ex barn- och äldreomsorg. Så visst, kommunen ska också ha en känga.

    SvaraRadera
  4. Jan Lenander: Jag vidhåller mina omdömen om Björklunds insatser. Dock, jag förstår ditt missnöje med kommunen som huvudman för skolan. En sådan ordning leder ju till stora kvalitetsskillnader. Precis som inom andra kommunala ansvarsområden, t ex barn- och äldreomsorg. Så visst, kommunen ska också ha en känga.

    SvaraRadera