Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 4 april 2010

Sport kan snackas sönder

Jag tillhör själv de sportintresserades skara och sitter inte sällan framför TV:n tittande på de flesta sportsändningar. Ofta tycker jag att det snackas för mycket, mestadels strunt, under dessa sändningar. Därför finner jag en artikel i dagens SvD synnerligen intressant. Visst ligger det nåt i Karin Thunbergs resonemang.

I ett inlägg den 29 mars berörde jag just sportvärldens språkliga förfall, förvisso ur ett något annat perspektiv, men ändå. Visst snackas/kacklas det för mycket under sportsändningar i radio och TV.
Ett av skälen till att sändningar snackas sönder är de s k experkommentatorerna som ofta rabblar självklarheter och dessutom har ett torftigt språk.

2 kommentarer:

  1. Hej Steve. Kan inte annat än att hålla med dig. Det var också en mycket bra artikel av Karin. Men är det sportens fel? Nej, det är så klart tv/radio/tidningarna som verkar ha för många anställda och dessa måste fylla ut tiden med en massa struntprat. Jag kommer ihåg Bengt Grive. När han kommenterade (du läser rätt)en fotbollsmatch i TV så kunde han vara tyst i 10 min. Vi ser ju vad som händer så de behöver in referera en match. Jag läser tidingarna på nätet och jag tror att Zlatan har varit med på bild varje dag i alla tidningarna de sista 4-5 åren. Var det bättre förr? Ja, jag tror det.

    Hälsningar från Provence
    Sven

    SvaraRadera
  2. Hej Sven!
    När jag läser "hälsningar från Provence" så känner jag mistralvinden smeka huden, känner doften av lavendel och ser solrosfälten breda ut sig. Extra njutbart en morgon som denna då snön kommit på ett kort återbesök och det som var spirande grönt igår nu ånyo är snötäckt.

    SvaraRadera