Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 22 april 2010

Vem kan man lita på ?

Rubricerade fråga ställer jag mig när jag läser om rättegången mot Johan af Donner och hans svindlerier mot både Cancerfonden och Röda Korset. Förutom att jag undrar vem som går att lita på så ställer jag också frågan om "guldsot" är en sjukdom som jag själv skulle kunna drabbas av. Det är ändå så att den person jag i första hand måste kunna lita på är mig själv.
Att ibland ställa frågan "kan jag lita på mig själv" kanske inte är helt fel. Det måste uppenbarligen till några bromssträckor för människor som är på väg att bli ekonomiskt fartblinda.

En annan fråga som dyker upp i nuläget är:
- I hur många andra organisationer, företag etc. pågår liknande svindlerier? Kan det påstådda valfusket inom Moderaterna betecknas som ett liknande svindleri? Svindlerier som tillåts pågå just för att vi blint litar på de människor som uppbär toppositioner. Ska vi då inte kunna lita på dessa personer ? Jo visst, annars skulle tillvaron bli helt ohållbar. Att ständigt gå omkring och misstänka personer i sin omgivning skulle skapa en omänsklig miljö där ingen av oss skulle vilja leva.

Jo, jag litar på mig själv. Gör du ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar