Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 23 september 2010

En av USA:s sämsta sidor

Så var det då dags igen. En fånge ska avrättas i USA.Denna gång är det en kvinna vid namn Teresa Lewis.

Det saknas inte skäl till att avskaffa dödsstraffet vilket jag i tidigare inlägg berört. Frågan är bara när USA skall sälla sig till den civiliserade världen i detta hänseende.

5 kommentarer:

  1. Tar man ett liv så får man betala med ett liv, jag ser inget fel i detta. Det jag ser som ett större problem, är det eskalerande våldet i samhället, så Sverige hade blivit bättre på alla sett, om vi hade infört dödsstraff själva, eller åtminstånde så att vi fick rätt att försvara oss på ett bättre sett, utan att själva alltid måste bli en del av straffet, för just så är det i Sverige, brottsoffret får nästan alltid högre straff än gärningsmannen, vilket är helt sjukt.

    SvaraRadera
  2. Jaa du Steve, det undrar jag med. Bor i Connecticut där dödsstraffet också lever kvar. På nyheterna imorse togs det än en gång upp det här med dödsstraff med tanke på rättegången för ett brutalt mord på en mamma och hennes två döttrar 2007. Vår guvernör är för dödsstraff, tyvärr. Idag kan man chatta med en professor i ämnet om varför CT har kvar detta straff. Usch säger jag bara...

    Häsningar Taina i CT, USA

    SvaraRadera
  3. Det finns ingen anledning att avskaffa dodsstraffet. I USA gar det till genom allmenna delstatsval -- om folket inte vill det kommer dodsstraffet inte avskaffas.

    I detta fall var dodstraff mer an vel motiverat.

    SvaraRadera
  4. Som vanligt väldigt synd om mördarna. Nej, knappast. Det är offren vi ska tycka synd om.


    FredrikN

    SvaraRadera
  5. Det är brott mot mänskliga rättigheter att använda dödsstraff.

    SvaraRadera