Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 12 april 2011

Girighet som affärsidé

Girighet som affärsidé. Ja, det har Postkodlotteriets holländske skapare, Boudewijn Poelmann,
anammat. För att tillse att girighetshjulet snurrar friktionsfritt så är det viktigt att uppmuntra personalen. T ex genom att bjuda på en fylleresa till Marocko. Välgörenhet kallas det visst. Det dom sysslar med till vardags.

Om jag deltar i svenska postkodlotteriet? Icke. Är inte och har aldrig varit med. Jag ger för övrigt sällan ekonomiska bidrag till organiserad välgörenhet beroende på att där mycket pengar är i omlopp där samlas också de giriga vargarna. Titta bara på Röda Korset. Däremot ger jag gärna bort ägodelar som jag ej längre har nytta av men som är fullt gångbara och kan vara värdefulla i någon annans ägo. Detta i stället för att kasta bort fungerande ting. Jo, jag vet att även dessa ting kan omsättas i pengar och hamna i fel händer, men det går inte att försäkra sig mot allt så länge man lever bland människor. Vi är ju inte alltid helt pålitliga, vi människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar