Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 14 april 2011

Rättsröta i Grekland ?

Så är det åter dags för ett rättsärende i Grekland där en svensk råkat illa ut. Denna gång en kvinna som våldtogs av en grekisk man för tre år sedan vid semester på Samos. Mannen frikändes senare medan kvinnan nu anklagas för att ha hittat på hela historien i syfte att få försäkringspengar och därför ska åtalas för förtal.

När jag läser vad som hänt och hur kvinnan gått från brottsoffer till brottsling så förvånas jag förstås. Ja, upprörs också. Oavsett vad som är sant i detta ärende så synes det märkligt hur det grekiska rättsväsendet hanterar det hela. Visst, allt kan inte vara som i Sverige men man bör ju ändå känna sig någorlunda rättssäker i ett EU-land. Grekiska myndigheter säger sig se ett problem med att svenska kvinnor utnyttjar grekiska män för att få ut pengar ur så kallade ”våldtäktsförsäkringar”.

Är det så illa så att "värnlösa" grekiska män utnyttjas av svenska kvinnor?

Dylikt är väl det minsta Grekland behöver i dessa tider.
Dessutom besudlar detta min bild av Grekland. Tråkigt bara det.

2 kommentarer:

  1. Ja, svenska kvinnor har rykte om sig at vara fria och därför lättsinniga. Fick höra de vanliga frâgorna, sâ sent som i tisdags dâ jag tittade pâ en del konstifika saker som sâldes som smärtlindrande och ställde ingâende frâgor ang ett magnetiskt koppararmband, magnetisk madrass och div böcker vilket han inte visste, och dâ kommer frâgan om inte alla svenskor var sâdana där...kvinnor med ett elakt leende. Jag svarade naturlightvis omgâende kallt att det inte fanns nân skillnad mellan svenska och franska som har ett liknande rykte i Sverige med tanke pâ kvarteren omkring Röda Kvarn där det kryllar av prostituerade i alla âldrar.
    Det som retar mig är sättet att alltid dra den här valsen, om man (kunden)inte vill köpa eller acceperar mannens inviter. Urtrâkigt ! Har medelhavsmännen sâ urbota dâligt självförtroende att de inte kan ta ett Nej utan att hämnas pâ nâgot sätt ! Och folk köper det. Snuskigt ! Att ett land skulle betala vâldtäktspengar lâter besynnerligt och kan vara en tidningsnoja !?!
    Att greker kan tappa huvudet om tillfälle ges, det hände mig pâ Kreta för 30 âr sedan, dâ jag blev mer eller mindre kidnappad, men - jag samlade mig kallt urförbannad och körde en trubbig kulspetspenna i ryggen pâ föraren och sa att om han inte stanner pâ den öde motorvägen utan vittnen mitt i natten sâ skjuter jag honom. Han tvärbromsade, sprang därifrân och gömde sig pâ en kulle sâ jag kunde hoppa ner och fick lift tillbaka till polisstationen (bodde bakom). Att vara en ensam änka (svensk) kvinna ute pâ vift är alltid förenat med en risk. Man skall helst ha hundkoppel :)
    Vissa män kan ha lika stora hormonsvallningar som kvinnor i övergângsâldern, men kan inte alltid hantera dem.

    SvaraRadera
  2. En ruggig historia. Det påminner mig om hur nära jag var att råka illa ut - just på Samos - för många år sedan. Det gick bra, men jag tänker ibland på hur rädd jag var.

    För några år sedan var en svensk pojke drabbad på den grekiska ön Kos (jag tror det handlade om ett bråk där svensken fick skulden?) Han förnekade brottet, Silbersky försvarade honom och det grekiska rättsväsendet gav sig inte. Jag minns inte hur det slutade, men det kändes som ett rättsövergrepp på den svenske pojken.

    Man undrar hur korrupt det grekiska rättsväsendet egentligen är?

    SvaraRadera