Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 19 juni 2011

Grekland och grekerna nagelfars i detalj.


Många är de som nu har något att säga om Grekland och orsaken till landets bekymmersamma situation. Denna artikel avhandlar den grekiska mentaliteten som en avgörande orsak till dagens situation. Sant eller falskt? I vart fall intressant tycker jag.
Förslaget att”outsourca” de politiska besluten är nog inte helt fel då Grekland sedan lång tid är politiskt handlingsförlamat.

Jag tycker att det är i situationer som denna som EU ska visa sitt berättigande. Inte bara genom att låna ut pengar utan genom att "visa musklerna" och för viss tid ta över "styret" av ett land.

2 kommentarer:

  1. Allt har väldigt mycket att göra med diktaturen här under 70-talet, som du också skrev igår.

    Har fått en kommentar på mitt inlägg om skolsystemet i Grekland och Sverige och tänkte att du kanske är intresserad eftersom du också kommenterat där:
    http://evaiaten.blogspot.com/2011/05/grekiskt-skolsysem-till-sverige.html

    SvaraRadera
  2. eva i Aten: Inte lätt att förstå hur skolan eg. är, vare sig den svenska, grekiska eller finska.
    Det jag med övertygelse vet är att skolan är viktig och måste prioriteras.

    SvaraRadera