Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 10 augusti 2011

En hink med plommon


Så härligt det är att bo på landet. Plötsligt ringer en granne och frågar:
-vill ni ha plommon?
-Ja gärna svarar jag och en halvtimme senare står en rågad hink med plommon på köksbordet.
När jag meddelat D så fick jag i uppdrag att hitta plommonrecept och snabbt har jag hittat dessa:
- Inkokta plommon
- Inlagda plommon
- Plommon glöggkompott
- Plommon i amaretto
- Plommon och hallon muffins
- Plommonmarmelad
- Smulpaj med plommon
- Ugnsbakade plommon med mascarpone
En hel del smått och gott att njuta av under mörka vinterkvällar. Det går nog bra även övriga årstider.

5 kommentarer:

  1. Jag saknar mitt plommonträd här på kolonin det är nu helt dött efter de två hårda vintrarna som vi haft.
    Gör nu nå't riktigt smaskigt och njut!

    SvaraRadera
  2. Sâ trevligt med hemmagjort sylt och omtänksamma grannar ! Jag gjorde plommonmarmelad förra mânaden med Viktoriaplommon (samma) och tillsatte en näve mandelspân och en nypa citrontimjan. Jättegott.Plommon, mandelmassa och choklad passar ocksâ bra tillsammans med lite likör kanske i mandelmassan.

    Gammelmor

    SvaraRadera
  3. Gammelmor: Tack för tipsen, vidarebefordrade till D.

    SvaraRadera
  4. Gittan: Välkommen. Nåt riktigt smaskigt blir det. D är redan igång.

    SvaraRadera
  5. Håller på plommon + glögg.

    SvaraRadera