Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 24 april 2012

Jag blir så jävla trött................

Ja, tänk att t o m lugna, stillsamma jag kan bli uppbragt. Fåren som jag skrivit om ett antal gånger tidigare blir ett allt större gissel för oss. Just när jag sitter och skriver en anmälan som jag avser skicka likalydande till Polisen i Örebro, Länsstyrelsen och Lekebergs kommun så hör jag ett bräkande ute i trädgården.
Min anmälan omfattar följande:

- framkallande av trafikfara

-vanvård av djur /djurplågeri

-sanitär olägenhet / miljöfara

- intrång på och förstörelse av privat mark

- framkallande av fara för funktionshindrad

 På bilderna nedan ser du vad jag hörde ute i trädgården.

Jag lovar, det är noll mysfaktor med bräkande får i trädgården.
Dom bräker ivrigt och skiter oxå ivrigt. Allt i trädgården.
Jag får öppna badrumsfönstret på öv och bröla så det ekar i hela byn för att få fåren att lämna tomten.
Eftersom jag inte kan gå, springa och klappa händer så är brölet mitt enda "vapen".
På bänken där i rosenbersån vill D och jag sitta och samtala och gulla under sköna sommarkvällar.
Då vill vi ha det lugnt omkring oss.
Här är alla 9+2 på väg bort. Om några timmar är dom här igen.






10 kommentarer:

  1. Fårproblemet hos dig verkar lika svårlöst som politikerproblemet hos mig, fårskallar som fårskallar kanske. Jag hoppas du/ni får någon ordning snarast så ni kan sitta ute och njuta av vårdofter och lugn.

    SvaraRadera
  2. Det verkar helt sanslöst att detta kan forgå, man tycker att något borde gjorts för länge sedan...och var rädd om rösten, man vet aldrig vad för mycket högt brölande kan föra med sig!

    SvaraRadera
  3. ÄlgEva:Det ligger nåt i din jämförelse.Vi hoppas på en lösning så att vi får njuta av sköna vår- och sommarkvällar.

    SvaraRadera
  4. Marina: Visst är det sanslöst. Hur är det då inte för människor som befinner sig i verklig nöd? Fåren är ändå inte direkt livshotande även om dom kan föranleda olyckor.
    Jag märker att stämbanden tar skada då min röst blir allt mera whiskyskrovlig. Och det är inte p g a whiskyn.

    SvaraRadera
  5. Var är fåraherden?

    Synd om era späda plantor som skjuter upp snart...

    Har själv samma problem i min favoritolivfarm som inte är instängslad.
    Omöjligt att plantera något mellan olivträden för att få det finare.

    SvaraRadera
  6. Gomorron Steve!
    Du inspirerade mej till ett inlägg om får. Skrev även en länk hit.

    SvaraRadera
  7. Jag undrar också... var är fåraherden? Förstår han inte problemet?

    SvaraRadera
  8. Steve,skaffa dig en slangbella. Den duger till att skrämma iväg dem med, och skadar inte så mycket. Inte behöver du vapenlicens heller,(tror jag). Jag har en slangbella som min man har gjort och siktar på ovälkomna katthannar. Oftast slår stenarna bara i metallstaketet men skrällen jagar iväg de ovälkomna friarna.

    SvaraRadera
  9. Monica P:Tack för tipset. Problemet är att jag är "enarmad" så jag kan inte skjuta ens med en slangbella.
    Inte heller klappa händer så det är brölandet som återstår för mig. Föga charmigt, men vad gör man inte för att hålla fårfritt.

    SvaraRadera