Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 10 oktober 2012

Uppdatering av föregående inlägg



Jag ser att AIK nu portat Bo Hansson från pressläktaren för resten av säsongen.

Debatten om denna händelse går vidare. En fundering jag då har är om jag tillhör en generation som "fastnat" i vad som var ok att säga under min uppväxttid men som idag uppfattas som och oxå är helt olämpligt. Jag kom i det sammanhanget att tänka på ett tidigare inlägg jag skrivit där jag relaterade till en annons från 1953 i min dåvarande hemortstidning Nya Norrland. Där annonserades följande attraktion vid det årets Midsommar firande i Junsele: TROPICAL NEGER SHOW -manliga och kvinnliga negrer direkt från Afrika och för första gången i Skandinavien. När jag skriver dessa rader så känner jag ett obehag och är glad för att utvecklingen gått framåt. Jag vidhåller dock att det är skillnad på obetänksamhet och rasism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar