Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 31 oktober 2013

Pecha Kucha


Hur mycket klarar du att förmedla på 6 minuter 40 sekunder?

Rubriken stod nyss för något totalt okänt för mig. Genom att läsa Jonna Jintons blogg  och lite googlande därefter så vet jag nu, en kort stund senare,  vad rubriken står för. En intressant presentationsform där 20 bilder ska visas i vardera 20 sekunder  och den som visar bilderna under denna tid ska presentera  innehållet i bilderna för åhörarna. Och förhoppningsvis trollbinda publiken.  Pecha kucha kan enkelt översättas till "konsten att ge kortfattade presentationer".
Att jag inte tidigare hört talas om denna presentationsform får väl tillskrivas att jag inte som förr är med i det dagliga livet där ute. Jag tillbringar ju min mesta tid här på Getingstorp.

Jag ser oanade möjligheter med Pecha Kucha. När jag t ex tänker tillbaka på min långa yrkeskarriär där jag då och då lyssnat till långa trista föredragningar som kunde te sig evinnerliga och där jag efter föredragningens slut inte vare sig förstått eller tagit till mig något av det som sades. Kanske vore Pecha kucha något att införa på bred front. Som sagt, jag ser få begränsningar, men många möjligheter. Pecha kucha skulle kunna tillämpas i  arbetslivet, i affärslivet,  i skolan, i politiken etc.

Detta inlägg är ett bra exempel på varför jag gillar att blogga och läsa vad andra bloggare skriver. Jag lär mig hela tiden något nytt.

4 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt! Och det är klart att man skulle komma ihåg så mycket från en 6 minuter lång intressant föreläsning framför en timslång variant där man hinner sväva iväg så långt i tankarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Pecha Kucha night borde vara en bra julklapp till den långrandige.

      Radera
  2. Pecha Kucha... eller vad hette det nu igen? Inte heller jag har någonsin hört talas om det, herregud, snart börjar det väl att växa gråmossa på mig. Att jag bloggar är ett under. Instagram och Facebook och alla de där andra nymodigheterna har jag inte gett mig i kast med ännu. Lite bakåtsträvare är jag allt, jag erkänner, men, visst, jag ser din poäng, Pech...asch, vilket hopplöst namn, kan faktiskt göra nytta lite här och var. Önskar dig och D en riktigt fin fredagskväll och en härlig helg. Tusen tack, Steve, för dina trevliga kommentarer inne hos mig, de gör mig alltid så hoppande glad!:-)

    SvaraRadera
  3. Jag blir bara mera nyfiken med åren, men behöver därför inte prova på allt nytt. Jag nöjer mig oxå med att blogga. Facebook, Twitter, Instagram etc. får vara för min del. Du har väl dessutom, vid sidan av flyttbestyr och annat, fullt upp med ditt författande. För det kommer väl mera.
    Vi startade vår helg med att på fredageftermiddag sätta oss i växthuset med glögg och pepparkakor med Saint Agur. Nu är den tiden kommen. Mmmmmm!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera