Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 21 augusti 2015

Surströmmingspremiär

Surströmming med tillbehör.
Fram till 1998 var det lagstadgat med surströmmingspremiär den tredje torsdagen i augusti.

- Surströmming får i detaljhandeln saluhållas tidigast den tredje torsdagen i augusti månad det år då strömmingen blivit beredd.

Anledningen till att Livsmedelsverket bestämde ett datum var:

 - en gammal praktisk regel som kommit till för att förhindra att dåligt jäst och omogen fisk går till försäljning.

Tiderna förändras och från 1999 så är det inte längre lagstadgat när denna läckerhet får börja säljas. Skälet är följande:

- Det finns inget livsmedelshygieniskt motiv för en sådan bestämmelse. Strömmingen blir lekmogen vid olika tider längs Norrlandskusten och inläggningen blir därför klar vid olika tider.

Jag som är uppvuxen i surströmmingsriket Ångermanland viker mig dock inte så lätt utan fortsätter att hålla  traditionen vid liv. Det innebar att det igår kväll var surströmmingspremiär i växthuset på Getingstorp. Eftersom jag efter min stroke är "enarmad" så köper jag numera filéer då jag inte klarar av att på egen hand rensa strömmingen.

Hur går det då för D och alla i min omgivning? Det är ju inte alla som vill utsätta sig för denna väldoftande och välsmakande läckerhet. D sympatitestade surströmming nån gång med mig och vi testade oxå med hela familjen en gång. Men det blev ingen hit, om man säger så.

Numera är det bara jag som äter surströmming och D gör mig sällskap vid bordet, men äter något annat. Ibland vanlig inlagd sill, ibland krabba, ibland smörrebröd.


Det blev Oskars i år. Lite väl len i smaken tycker jag,
men ändå helt ok.


Snart slinker den första strömmingen ner,
därav min nöjda blick.

Mörkret rullar in och årets premiär är till ända.

8 kommentarer:

  1. Surströming. Det är ändå lite speciellt! Ni har en mysig miljö att äta strömingen i. Vi ska äta surströming till helgen och denna gång blir det en lokalt liten producent som inte finns i butiken. Här uppe är det mycket Kallax ströming som vi köper och i Ångermanland hade vi andra märken, som du vet. Det sägs att det varit ett gott år med god ströming så det förväntas att strömingen ska vara fin om bara inläggningen blir bra. Vi får väl se.

    Du får gärna prova den lokala strömingen (liten privat surströmingsinläggare) som jag har rätt många burkar av, om ni vill äta surströming en dag till så. Jag skickar dig gärna ett provex. väl pakteterad om du vill?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mest slumpen att det blev Oskars i år. Har annars goda erfarenheter av Kallax under senare år. De Ångermanländska märkena jag provat har tyvärr inte varit lika bra.
      Jag brukar äta en gång till innan sommaren är slut och vill väldigt gärna prova din lokala strömming. Du kan mejla mig, hammar.ericsson@spray.se, om hur, när etc. Tack snälla du för erbjudandet. Trevlig helg!

      Radera
  2. Ja det är ju samma sak som med kräftorna som man nu kan köpa året om. Precis som du håller jag dock på "traditionerna" - åtminstone vad gäller kräftor.
    Att äta surströmming i en lägenhet är dock liiiiiite väl vågat för min del, då maken min inte heller äter "rotten herring" och bara dör av "doften". Alltså blir det surströmmingspartaj för mig och några kompisar nästa torsdag i Sundbyberg. Där stängs huvudgatan av på kvällen. Massvis med marknadsstånd kommer fram, några uppträdanden är det, men viktigast av allt så serveras surströmming i ena änden av gatan och kräftor i den andra. Sedan sitter man ute på bänkar bland "likasinnade" om man säger så.

    Jag älskar äta surströmming, däremot håller jag med maken min att den kanske kan lukta lite väl "intensivt";-)

    PS. Visste inte att man kan köpa surströmming som filéer. Det är ju perfekt för dig! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surströmming och lägenhetsboende är ingen lyckad kombination.
      Den där kräft- och surströmmingsskivan i Sundbyberg verkar helkul. Jag minns att jag läst om den tidigare.
      Jag ska äta en gång till innan sommaren är över och ska då, tack vare en snäll bloggvän ( http://www.kattasbetraktelser.se/ ), få prova surströmming från en liten privat producent som inte finns i handeln. (se kommentaren innan din).

      Radera
  3. Njä, surströmming är inte för mig... men så är jag ju skåning ;) Jag har i alla fall provat en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackert så att ha provat en gång. Ni skåningar har ju andra "läckerheter" som ni är ensamma om.

      Radera
  4. Nja, provat surströmming en gång och det räcker för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att ha provat, då vet du ändå vad du säger nej till.

      Radera