Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 16 maj 2016

Fleecedags igen?

Ja, nu är det fleecetröja på för mig. Den gångna helgen har varit en riktig innekurarhelg. P g a vädret förstås. Grått, regnigt och runt 5 grader lockar inte till några trädgårdsrundor. 

Kan jag hoppas på en ljusning i morgon tro? Då är det den syttende mai och sex år sedan jag fyllde 60. P g a den bistra väderleken så ryktas det att den annars årligen återkommande skörden i äppelträdet uteblir i år.

Så bra att jag klippte gräset igen i torsdags eftersom vädret omöjliggjort klippning därefter. Det kan jag njuta av i morgon eftersom jag vill ha det extra fint den 17 maj.
D hann i a f ta in en sommarbukett med
min blomsterfavorit, löjtnantshjärta.

Vi har t o m eldat i vedspisen i köket för att
få lite go värme.

D med vinterjacka och uppfälld huva på
promenaden med Osborne i morse.

10 kommentarer:

  1. Vilken otur ni har med vädret !! Bara 5 grader och regn känns ju inte särskilt lockande för utomhusaktiviteter men det är som vanligt "bara" att bita ihop och hoppas på att det vänder. Håller mina tummar både för en ljusning inför morgondagen och för att det blir många äpplen i trädet trots rykten som säger annat. Ännu är vi bara i maj, sommaren är lång och snart lyser solen med sina varma strålar över Getingstorp ! Det är jag faktiskt ganska säker på :-) Ha en fin onsdag och framför allt misströsta inte.
    Tror min kommentar som jag skrev till gårdagens inlägg försvann men struntsamma, försökte bara förklara om taggtrådens formbarhet ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det känns genast bättre.

      Radera
  2. Tack så mycket! Äntligen fick vi värmen tillbaka! I går hade vi 27 grader. Nu känns det som att ordningen är återställd igen.

    Löjtnantshjärtan är fina. Vet du om att det finns fänrikshjärtan också? Försökte så dem men jag tror aldrig att det tog sig... Det är ju inte alltid det gör det, bara att acceptera och prova igen. Man lär sig mycket om livet av att odla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det var till er värmen emigrerade. Ta väl hand om den och skicka gärna tillbaka en del när ni blivit uppvärmda.
      D har lärt mig att det oxå finns fänrikshjärtan. Hon lär mig ofta något nytt om det vi har i trädgården, men sedan brukar det ta ett tag innan det sitter. Jag jobbar ju inte med växterna och får därför inte samma relation till dem. Jag bara ser och njuter.
      Att odla är verkligen att hantera liv så visst är det lärorikt.

      Radera
  3. Ja nu kommer vinterpälsen till heders, nästan i alla fall! Det är otroligt hur fort en pelare på en termometer kan sjunka. Blåser gör det också, MEN det är ljust på kvällarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får glädjas åt de ljusa kvällarna.

      Radera
  4. Vädret. Nu får nog värmen komma. Jag har både fleecejackan och dunjackan framme, eftersom vi har så kalla morgnar.. Brr. Men ni har fått en fin och fräsch grönska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och mera kyligt väder är på väg uppifrån dina trakter. Huvva! Jag såg att april varit den i särklass varmaste april nånsin. Är maj på väg att bli motsatsen tro?

      Radera
  5. Hoppas ni får bättre väder snart! Vi hade riktig storm med nordanvindar sista natten innan vi åkte = svårt att sova. Här i Kroatien är vädret betydligt bättre, även om de oxå haft en del regn och rusk.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas, det har utlovats bättre till i eftermiddag så kanske kan det bli måltid i växthuset.

    SvaraRadera