Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 6 juni 2016

Ljuvliga dagar


Det är några fantastiska dagar vi bjudits på under veckan som gått. Så ljuvligt att kunna vara ute ända in på sena kvällen, ja tidiga natten t o m. Allra helst för mig som inte klarar av att vara ute  på dagen när det är som varmast. Men, vad gör väl det när jag på kvällarna kompenseras med råge.  Då kan jag "skrota omkring" på elmoppen i trädgården och njuta av allt vackert jag ser. Sverige och Getingstorp är vackert.

 Härligt att börja dagen med denna utblick.
Gäststugan iordningställs för sommaren.
                                      
D har alltid något att lägga handen vid i
sina odlingslådor.
Stora kryddburkar. En med mynta,
en med oregano. Pelargoner i båda.
Sallad i massor.
                                                                                         
D har dukat för middag i växthuset.
Solen dalar där borta vid poolen.
Snart är poolstolarna upptagna av badgäster.
Ljuvlig junikväll.
Det "brinner" över Kilsbergen när
solen går ner.








8 kommentarer:

  1. Vackert! Underbart vackert.

    Vad gör ni med allt gräsklipp? Låter det vara kvar? Kompost? Annars kan jag tipsa om att det är perfekt att lägga emellan grönsakerna för både näring och fukthållning.

    Här myllade jag ned stora mängder gräs (Haha, om man nu kan kalla det stora mängder från 40 kvm gräsmatta!) i den nyanlagda lilla odlingsbädden jag gjorde. Det blev genast bättre struktur och det växer bra. Måste bara komma ihåg att vattna, det är där det brister. Inte vidare smart i det här klimatet...

    SvaraRadera
  2. Tack! Visst är det vackert.

    Gräset får ligga kvar och återgå som näring. Kanske därför det växer så oerhört fort. 40 kvm vs 4500 kvm, det är lite skillnad det.
    Att vattna är högprioriterat i dessa dagar.

    SvaraRadera
  3. En liten fuling sitter på min axel och viskar i mitt öra: Nu har du snart ätit upp den goda kakan som kallas fint sommarväder. Jag vill inte lyssna, men ett frö är sått: Hur länge får vi behålla detta underbara som vi har nu? Det gäller att njuta i sju kvart i timman hela tiden! Getingstorp ser otroligt inbjudande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter varje sekund. Stundtals så tycker jag att det är overkligt att jag får bo på denna plats.

      Radera
  4. Kunde inte ha sagt det bättre - Sverige är såååååå vacker! Dina bilder är ett bra bevis på det. Nu har jag ju inte det bästa minnet, men jag kan inte minnas en sådan fantastisk vår på länge. Allt verkar liksom vara grönare, större (löven på träden till exempel) och fräschare än på mycket länge. Eller är det bara åldern som "förskönar" det hela. I så fall - gärna för min del.

    Å växtlådornas innehåll växer så det knakar - på bara några dagar.

    Älskar kryddtunnorna - de är så otroligt coola och innehåller mera än mynta och oregano. Undrar vad de lila blommorna till vänster i båda tunnorna är för nå't. Fråga D, hon vet säkert;-)

    Det här är bästa tiden av året, helt klart. Å snart börjar EM också. Kan man ha det bättre? Nej, tror inte det:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge åldern förskönar och inte förfular så må det vara.
      Ja, det växer så det knakar. Ibland är förändringen från dag till dag smått overklig.
      Du menar kryddburkarna. Blommorna är pwlargoner, vilket jag lagt till i bildtexten.
      Skickade mitt EM-tips idag utan klarhet i frågeställningen med de fyra bästa grupptreorna.

      Radera
  5. Det är verkligen en lyx att få bo i detta vackra land! Och jag njuter varje gång jag ser bilder som dina.
    Förstår att ni trivs i växthuset. Att ha möjlighet till ett sånt måste vara underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den där lyxen kan vara bra att tänka på när man ibland gnäller över "skitsaker".

      Radera